Telefoon
Maasdijk 0174 511 600 Honselersdijk 0174 648 760

Nekpijn & Chiropractie

We kennen het allemaal wel: pijn in je nek. Soms door een aanwijsbare oorzaak zoals een verkeerde beweging, maar soms ook  zonder direct aanwijsbare oorzaak. Chiropractie is een prima techniek om u te verlossen van deze klachten. Niet alleen de pijn, maar juist ook de oorzaak van de pijn.

Symptomen van nekpijn

Nekpijn komt meestal geleidelijk aan op zetten als een zeurende pijn en stijfheid in het nek- en schoudergebied. In extreme gevallen kunt u uw hoofd nauwelijks meer bewegen door de stijfheid en verkramping van de spieren. Meestal gaat nekpijn gepaard met hoofdpijn of migraine.

Andere symptomen die te maken kunnen hebben met nekpijn kunnen zijn:

• Een moe en krachteloos gevoel in schouders of armen.
  • Tintelingen in de handen, met name de vingers.
  • Oorsuizen en/of duizeligheid.
  • Uitstralende pijn naar één of beide armen.

Oorzaken van nekpijn

Nekpijn kan diverse oorzaken hebben. De meest duidelijke en plotselinge oorzaken zijn een verkeersongeval (whiplash) en een verkramping van de spieren door een foute beweging of verdraaiing of door een verkeerde slaaphouding.

Daarnaast kennen we verschillende geleidelijke oorzaken:

• Spanning en stress
  • Kou en tocht
  • Verkeerde of eenzijdige belasting van je lichaam, bijvoorbeeld een zware tas over één schouder
  • Veel herhaling van bewegingen, zoals bij monotoon werk
  • Weinig afwisseling in je houding, zoals bij bureauwerk.

Behandeling door de Chiropractor

Wij zullen uiteraard eerst een diagnose stellen. Dit doen wij door gerichte vragen te stellen om een algemeen beeld van uw gezondheid te krijgen. De nekpijn kan namelijk ook samenhangen met andere gezondheidsklachten. Daarna volgt een grondig lichamelijk onderzoek om het totale plaatje compleet te krijgen.

Tijdens de daadwerkelijke behandeling, zal het toepassen van druktechnieken op de nekwervels centraal staan. Deze druktechnieken hebben als doel om eventuele storingen en blokkades in de nekwervels op te heffen en dus de soepelheid te herstellen. Over het algemeen is dit niet pijnlijk, maar indien dit wel het geval zal zijn, dan stellen wij je daarvan vooraf op de hoogte.

Ook zullen wij u adviezen geven over een goede houding wat bij zal dragen aan het genezingsproces. Ook is het mogelijk dat wij u oefeningen voorschrijven die u thuis kunt doen. Uw persoonlijke inzet is hierin erg belangrijk.

Preventie van nekpijn

Als je last hebt van nekpijn is het zaak daar zo snel mogelijk iets aan te doen. Hoe sneller je dit aanpakt, hoe groter de kans dat de nekpijn in zijn geheel verholpen kan worden.

Onder het motto: ‘voorkomen is beter dan genezen’, zijn er een aantal eenvoudige zaken waar je op moet letten om nekpijn te voorkomen.

• Zorg dat u een goede houding hebt als je achter je bureau zit. Neem de tijd om je bureaustoel in te stellen.
  • Voorkom repeterende en monotone handelingen.
  • Slaap op je zij of op je rug, maar in geen geval op je buik.
  • Kijk eens kritisch naar je matras en je kussen. Hoe oud zijn ze? Ga eens naar een slaapstudio om je goed voor te laten lichten over de meest ideale matras en kussen voor jouw situatie.

Heb jij ook regelmatig last van nekpijn en wil je daar zo snel mogelijk van verlost worden?  Maak dan vandaag nog een afspraak!

Dr. Alan Jenks is een Chiropractor en Applied Kinesiologist bij www.chiropractiewestland.nl. Hij is altijd bezig om zijn techniek te verbeteren en het best zorg mogelijk te geven. Find us on Google+

View all contributions by

Comments on this entry are closed.