Gezond en fit: twee heel verschillende dingen

Gezond en fit: twee heel verschillende dingen
Alan Jenks1 April 20100AlgemeenSportenVoeding

Veel mensen denken dat gezondheid en fitheid hand in hand gaan. Je bent fit en gezond of niet fit en ongezond. Toch zijn er veel mensen fit, maar niet gezond en zijn er genoeg mensen die gezond leven, maar helemaal niet fit zijn. Twee voorbeelden van mensen die fit waren, maar niet gezond, zijn hardloper Jim Fixx, die tijdens het joggen overleed en basketballegende Pete Marovich.

Gezondheid en fitheid zijn twee verschillende dingen:

  • Gezondheid is een staat waarin alle systemen van het lichaam (het zenuwstelsel, de spieren, botten, bloedsomloop, spijsvertering, hormonen, etc.) optimaal hun werk doen. Dit heet homeostasis.
  • Fitheid heeft alles te maken met hoeveel sportieve activiteiten een mens aankan.

Met de modernisering van onze samenleving zijn mensen lichamelijk steeds minder actief geworden.  Twee generaties geleden moesten mensen nog heel hard werken voor hun geld. Dit harde werken is ons nu veelal uit handen genomen door dingen als liften, magnetrons en afwasmachines. Lichaamsbeweging is hierdoor een losstaande activiteit geworden.

Deze heftige verandering van actief naar inactief heeft in heel korte tijd plaatsgevonden. Het menselijk lichaam kan zich niet in zo’n korte tijd aanpassen zonder gevolgen. Het levert uw lichaam stress op wat kan leiden tot hart- en vaatziekten, diabetes en artritis. Ook rugpijn, moeite met de stoelgang en moeheid zijn gevolgen van deze stress. Ziektes en aandoeningen hebben alles te maken met het feit dat we niet meer van nature actief bezig zijn.

De meeste mensen beschouwen zich ‘gezond’ als ze zich goed voelen en geen klachten of symptomen hebben. Helaas bestaat iets als helemaal gezond niet. Iedereen heeft wel iets dat beter kan.

Een voorbeeld is een vrouw die Joan heet. Ze heeft goede genen en is altijd gezond geweest. Ze kon goed leren, maar sportte maar weinig als jongere en ook als volwassene was ze niet actief. Toen Joan 39 werd, besloot ze te gaan sporten. Ze begon vijf dagen per week hard te lopen. Een maand later moest ze naar de dokter: voor het eerst in haar leven had ze pijn in haar rug en enkels en voelde ze zich moe.

Joan sportte als iemand die heel erg fit was, maar realiseerde zich niet dat ze fitheid moest opbouwen, zelfs terwijl ze gezond was. Haar dokter paste haar hardloopschema aan en drie weken later was ze weer helemaal de oude. Inmiddels is Joan 41 en voelt ze zich beter dan op haar dertigste.

Veel mensen hebben de beste bedoelingen voor zichzelf,  maar raken minder gezond door te sporten. Vaak willen mensen snel fit worden en gaan ze daarom te veel doen, om als het ware de tijd in te halen.

Dat is jammer, want deze mensen raken vaak geblesseerd. En omdat ze weinig ervaring hebben met sport, denken ze dat de pijn die ze voelen normaal is. Vraag het aan iedereen die sport, van topatleet tot iemand die elke week één keer tennist: ze hebben allemaal verhalen over verrekte spieren en rugklachten. Het lijkt wel alsof fitheid onlosmakelijk is verbonden met pijn.

Gezondheid en fitheid moeten samengaan wil het lichaam goed functioneren. Een gezond persoon moet zijn fitheid ontwikkelen. Hierdoor gaat zijn gezondheid er ook op vooruit. Pas de training aan op uw persoonlijke behoefte: of het nou drie kilometer hardlopen per dag of trainen voor een marathon is.

Veel mensen passen niet in het hokje ‘gezond’ of ‘fit’. De meesten zitten in het grijze gebied er tussenin. Deze mensen lijken gewoon in orde te zijn. Ze zijn niet ziek, maar leven ook niet optimaal. Ze gaan soms naar de dokter en krijgen dan te horen dat alles in orde is. Toch hebben ze hoofdpijn, rugpijn, last van brandend maagzuur of moeheid. Dit kunnen ook de mensen zijn die de ene dag nog gaan hardlopen en de volgende dag overlijden aan een hartaanval.

Om het grijze gebied tussen gezond en fit te verkennen, moet u goed luisteren en nadenken over hoe uw lichaam werkt. Als u dit begrijpt, zult u er beter voor zorgen en gezonder gaan leven.

Laat u niet beïnvloeden door beelden in de media. Leer uw lichaam goed kennen en ga uit van wat er onderzocht is, in plaats van wat mensen roepen dat gezond is.