Blijvende verlichting van hoofdpijn zonder medicijnen!

Alan Jenks20 January 20120HoofdpijnPijnbestrijding

Hoofdpijn is een veelvoorkomende vorm van pijn onder Amerikanen. 95% Van de vrouwen en 90% van de mannen heeft het afgelopen jaar minimaal één keer hoofdpijn gehad. En voor ongeveer 45 miljoen Amerikanen is deze hoofdpijn chronisch.

Hoewel er een heel scala aan medicijnen zonder en met recept verkrijgbaar is om de pijn te bestrijden, zijn er maar weinig medicijnen die de onderliggende oorzaken aanpakken. Bovendien kunnen veel van de medicijnen ongewenste bijwerkingen veroorzaken, vooral wanneer ze vaker, gedurende langere periode of in combinatie met andere medicijnen worden gebruikt. Een groeiend besef van zowel de beperkingen als de risico’s van farmaceutische middelen heeft ertoe geleid dat mensen die vaak hoofdpijn hebben hun heil zoeken in een alternatieve aanpak, zoals chiropractie.

Het begrijpen van hoofdpijn

Aan hoofdpijn kunnen vele oorzaken ten grondslag liggen, en de duur en intensiteit ervan verschilt enorm. De hoofdpijn kan op zichzelf staan (geldt in 90% van de gevallen en wordt ook wel “primaire hoofdpijn genoemd) of getriggerd worden door een andere aandoening (ook wel “secundaire hoofdpijn” genoemd). Chiropractors komen in hun praktijk grofweg drie soorten hoofdpijn tegen:

• Spanningshoofdpijn is een primaire hoofdpijn die wordt veroorzaakt door spiercontracties in hoofd, nek en schouders, vaak als gevolg van stress die niet ontladen kan worden. Deze spierspanningen kunnen een bron vormen voor meer spanning en stress in het hele lichaam, die zich uiteindelijk uit in de vorm van hoofdpijn.
  • Migraine is ook een vorm van primaire hoofdpijn. Soms wordt migraine aangeduid met vasculaire hoofdpijn omdat ze veroorzaakt wordt doordat bloedvaten in het hoofd plotseling uitzetten. We weten echter dat het zenuwstelsel en genetische factoren hierbij ook een grote rol spelen. Mensen met migraine noemen veel verschillenden aanleidingen en symptomen. Onderzoek naar de exacte oorzaak van migraine is nog gaande, en er is vooralsnog geen farmaceutisch wondermiddel gevonden dat migraine de das omdoet.
  • Cervicogene hoofdpijn is een secundaire hoofdpijn die in de nek of aan de achterkant van het hoofd begint en vervolgens wordt gevoeld in het voorhoofd of het gebied achter, in en rond de ogen. Trauma, chronische spanning en bepaalde aandoeningen liggen vaak ten grondslag aan nekpijn die zich naar het hoofd verplaatst. Soms geven bepaalde punten in de nek, schouderbladen en wervelkolom aanzet tot dit soort hoofdpijn, maar soms zijn ze moeilijker te identificeren.

Hoe chiropractie kan helpen

Er verschijnen steeds meer onderzoeksresultaten die suggereren dat chiropractie kan helpen bij het voorkomen van primaire hoofdpijn of bij het verminderen van de ernst en frequentie ervan. Er is ook steeds meer bewijs om aan te nemen dat chiropractie kan helpen bij cervicogene hoofdpijn.

Chiropractische manipulatie van de wervelkolom en nek wordt toegepast om de alignment van de wervelkolom te verbeteren en spierspanning los te laten. Bovendien vermindert het irritatie van de zenuwen en verbetert het de vasculaire circulatie. Jouw chiropractor kan verder massage en andere therapieën inzetten als deel van een uitgebalanceerd behandelingsplan. Hij of zij zal waarschijnlijk trainings-, stretch- en ontspanningstechnieken adviseren samen met aanpassingen in het voedingspatroon om hoofdpijn in de toekomst te voorkomen.

Indien jij en/of iemand die je kent op zoek is naar een manier om permanent verlost te worden van chronische hoofdpijn, raden we je aan om vandaag nog je arts of chiropractor te bellen. Hoe eerder je belt, des te eerder we je kunnen helpen een eind aan de pijn te maken.