Op een juiste manier dragen van een rugzak voorkomt problemen in de toekomst

Op een juiste manier dragen van een rugzak voorkomt problemen in de toekomst
Alan Jenks24 January 20120Baby's & KinderenLichaamshouding

Onderzoekers van de gezondheidszorg maken zich, samen met de zorgverleners, in toenemende mate,  zorgen over het feit dat kinderen op steeds vroegere leeftijd en in steeds grotere getale last krijgen van hun rug. En de deskundigen die zich het dichtst bij het vuur bevinden zijn ervan overtuigd dat te zware, slecht ontworpen en verkeerd gebruikte rugzakken een groot deel van het probleem vormen.

Letsel op de korte termijn en zorgen voor later

Met ongeveer 40 miljoen rugzakdragende schoolkinderen in Amerika, zal het u niet verbazen dat er zich jaarlijks nogal wat rugzak gerelateerd letsel voordoet. De ‘U.S. Product Safety Commission’ heeft sinds het jaar 2000 gerapporteerd dat er jaarlijks zo’n 7000 kinderen met rugzak een bezoekje brengen aan de Eerste Hulp. Veel onderzoekers denken echter dat het werkelijke aantal vele malen hoger ligt omdat de grote meerderheid van zulk letsel niet gerapporteerd wordt, en omdat veel kinderen behandeld worden door hun huisarts of helemaal geen behandeling ondergaan.

Hoewel het niet helemaal duidelijk is hoeveel acuut letsel opgelopen wordt door het dragen van rugzakken, in plaats van door erover te struikelen of erdoor geslagen te worden, voorzien artsen die regelmatig mensen met rugproblemen behandelen – met name chiropractors – dat de zwaardere rugzakken de trend gaan zetten voor ernstiger problemen in de toekomst, waaronder chronische nek-, schouder- en rugpijn. Sommige chiropractors schatten dat  75 tot 80% van de tieners die ze behandelen, kampen met houdingsproblemen die direct gerelateerd zijn aan te zware rugzakken.

Waarom steeds zwaardere tassen?

Gedurende de afgelopen tien jaar, hebben verschillende factoren eraan bijgedragen dat het gewicht dat jonge studenten meezeulen in hun boekentassen sterk is toegenomen:

  • Een stijging van de hoeveelheid huiswerk die leerlingen op jongere leeftijd krijgen opgedragen, betekent dat er meer boeken van school naar huis en weer terug moeten worden gedragen.
  • Het verwijderen van kluisjes en individuele bureaus heeft in de meeste gevallen tot gevolg dat kinderen hun hele hebben en houden de hele dag met zich mee moeten slepen.
  • Minder tijd tussen de lessen of een minder frequente gang naar het kluisje kan een zwaardere lading voor de leerling tot gevolg hebben.
  • Langere schooldagen of langdurige voor- of naschoolse activiteiten vertalen zich vaak naar meer benodigdheden in de tas en een langere draagtijd van de rugzak.

Het advies van de ‘American Academy of Orthopedic Surgeons’ luidt dat een rugzak niet zwaarder zou moeten zijn dan 15% van het lichaamsgewicht van het kind. Onderzoekers aan het Simmons College in Massachusetts ontdekten echter dat 55% van de 345 kinderen die deelnamen aan het onderzoek rugzakken dragen die dit geadviseerde maximale gewicht overschreden, vaak met een aanzienlijk aantal kilo’s. Een derde van deze leerlingen gaf aan al last te hebben (gehad) van hun rug. Op dit moment adviseert de American Chiropractic Association ouders om het maximale gewicht van de rugzak van hun kind te beperken tot niet meer dan 5 tot 10% van het lichaamsgewicht.

Waarschuwingssignalen

Indien u één van de volgende symptomen ontwaart, wordt het misschien tijd om de lading te verminderen, een andere rugzak te kiezen voor uw kind of met uw kind te praten over de juiste manier van dragen.

  • Pijn in de nek, schouders of knieën
  • Rode striemen op de schouders afkomstig van de riemen of de gespen van de rugzak
  • Een tintelend of doof gevoel in de armen
  • Moeite met het omkrijgen of afhalen van de rugzak
  • Voorover buigen of leunen om het gewicht van de schouders naar de rug te verplaatsen

Het kiezen van de juiste rugzak en het dragen op de juiste manier

Een goede kwaliteit rugzak met de juiste ergonomische eigenschappen hoeft niet duur te zijn. Ze zijn verkrijgbaar bij veel winkels in sportartikelen en bij korting outlets. Deskundigen geven de volgende adviezen.

  • Zorg eerst voor de juiste maat. De rugzak hoort tussen de schouders en de onderrug van het kind te passen. Groter is niet beter omdat meer ruimte een grotere mogelijkheid creëert tot een te zware rugzak.
  • Zoek een rugzak met brede, gevoerde en verstelbare riemen. Deze verdelen het gewicht beter over de schouders en borst zodat de rugzak comfortabel tegen het lichaam van je kind rust.
  • Voor oudere leerlingen is het goed om de aanschaf van een rugzak met borstriemen en een heupriem te overwegen. Die zorgen ervoor dat het gewicht nog beter verdeeld wordt en brengen de rugzak dichter tegen het lichaam van de drager.
  • Kies een gevoerde rugzak om comfort en bescherming te vergroten.
  • Kies voor een rugzak met meerdere kleinere vakken. Deze helpen het gewicht binnenin te verdelen en houden de rugzak stabiel.

Heb je eenmaal een rugzak gevonden voor je kind, dan is het van even groot belang om hem of haar te leren om hem op de juiste manier te gebruiken. Chiropractors en fysiotherapeuten zijn het er over eens dat de rugzak door beide schouders gedragen dient te worden, en dat de riemen zover aangetrokken dienen te worden tot hij niet meer dan 10 cm onder de taille hangt.

Hoe een chiropractor je kan helpen

Het dragen van een rugzak hoort normaalgesproken niet pijnlijk of ongemakkelijk te zijn. Indien je vermoedt dat jouw kind last heeft van rug, nek of schouders, raden we je aan om vandaag nog een chiropractor te bellen. Deze kan de klacht van jouw kind behandelen en is bovendien in staat om een trainingsprogramma aan te bevelen dat de spieren versterkt, en de houding en coördinatie verbetert. Verder kan hij of zij adviezen geven over goede eet- en slaapgewoontes die een gezonde ontwikkeling van jouw kind bevorderen.