Een aanpassing in je golfspel

Een aanpassing in je golfspel
Alan Jenks31 January 20120Sporten

Voor veel professionele golfspelers is chiropractische zorg heel gebruikelijk. Dit geldt in toenemende mate ook voor de senioren onder de golfspelers. Volgens professioneel golfer Lori  West dankt zij het feit dat ze vandaag de dag nog golft aan chiropractie. Bijna twintig jaar geleden bezocht ze voor het eerst een chiropractor voor pijn in haar schouders en nek. Naar eigen zeggen, is haar golfspel enorm verbeterd door chiropractische behandelingen.

Het probleem zit ‘m in de golfswing; deze draagt niet bepaald bij aan een gezonde rug. Voor een goede swing creëer je spanning in je wervelkolom. (Dit zorgt ervoor dat je meer afstand kan afleggen.) De spanning ontstaat doordat de heupen stoppen met roteren terwijl de schouders nog verder draaien. Je windt jezelf als het ware op als een spiraal. Het ‘ontwinden’ vindt plaats wanneer je de downswing inzet. Omdat dit voor je rug een lastige beweging is, krijgen veel golfers uiteindelijk last van hun onderrug.

Hieronder volgen enkele chiropractische adviezen:

  • Doe, voordat je met het spel begint, wat rek- en strekoefeningen. Strek de hamstrings en het gebied van je liezen.
  • Leg een club over je schouders en leun naar rechts en naar links.
  • Ga in de swinghouding staan en buig naar rechts en naar links.
  • Pak de club met twee handen achter je rug vast en breng ‘m omhoog zodat je je schouderspieren rekt.
  • Houd de club andersom vast – dus indien je normaalgesproken rechtshandig swingt, pak je ‘m nu vast alsof je linkshandig swingt – en doe 10 oefenswings. Op deze manier rek je andere spieren waardoor je je lichaam goed losmaakt.
  • Rek je nekspieren. Stijve nekspieren weerhouden de rest van je lichaam ervan om vrij te draaien.

Alle handelingen waarmee je jouw flexibiliteit stimuleert, zullen je helpen tijdens je spel. Naarmate je ouder wordt, zal je swing korter worden omdat de soepelheid van de spieren afneemt. Zorg ervoor dat je tijdens de winter de spieren van je armen, schouders en rug blijft stretchen. Flexibiliteit is erg belangrijk voor oudere golfers.

Verder heb je een goede balans nodig om de golfbal consistent en zuiver te slaan. Een gezonde wervelkolom is de absolute basis voor een goede balans en houding. Verbeter je balans en je zult je consistentie verbeteren. Indien nodig, kunnen orthetische hulpmiddelen in je schoenen ervoor zorgen dat je balans zich verbetert, met als gevolg een betere swing.

Chiroptactors zorgen voor je hele lichaam, niet alleen voor je rug. Voelt het golfspel lichamelijk dus niet meer goed, dan zou chiropractie wel eens net datgene kunnen zijn wat je lichaam en spel het hardst nodig hebben!