Het belang van goede muismatten en polssteunen

Het belang van goede muismatten en polssteunen
Alan Jenks12 February 20120Lichaamshouding

Het aantal beroepen waarin je de hele dag of een groot deel van de dag achter een computer zit, is in de laatste jaren alleen maar gegroeid. Met die groei is ook het aantal door dat computerwerk veroorzaakte klachten sterk toegenomen, waarbij je vooral moet denken aan RSI (repetitive strain injury) en CTS (carpale-tunnelsyndroom). Belangrijke oorzaak is vaak een incorrect gebruik van toetsenbord en muis.

Een onnatuurlijke houding van de handen ten opzichte van het toetsenbord veroorzaakt een hoge belasting van spieren, pezen en ligamenten in de handen en de polsen. Als de polst niet ondersteund wordt kan dat makkelijk tot klachten leiden, en hetzelfde gebeurt als de pols onjuist ondersteund wordt of niet de juiste positie heeft – zeker als er intensief getypt moet worden.

Ergonomisch verantwoorde keyboards en muismatten kunnen de kans op door computerwerk veroorzaakte blessure beslist helpen reduceren. Zit je regelmatig langere tijd achter een computer, dan kan het dus zeker de moeite waard zijn om in dat soort accessoires te investeren.

Bij het uitkiezen van een ergonomisch ontworpen muismat moeten verschillende punten in overweging genomen worden. Kijk om te beginnen of de muismat een natuurlijke positie van de hand toelaat. Een goede mat zorgt ervoor dat je pols zich in de rustpositie bevindt, waarbij de pols een lichte hoek maakt. Een goede muismat heeft een antislipbodem, zodat hij tijdens het werken niet verschuift. De beste muismatten zijn gevuld met gel of ander zacht materiaal dat de druk op pezen en zenuwen reduceert. Harde materialen oefenen daar juist druk op uit, wat niet alleen onprettig voelt maar ook tot serieuze pijnklachten kan leiden. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je de mat even kunt uitproberen. Voelt hij comfortabel aan, biedt hij voldoende ondersteuning en een goede positie voor je pols en belemmert de mat je bewegingsvrijheid niet?

Ook als het om toetsenborden gaat is het belangrijk dat de polsen goed ondersteund worden: alleen zo krijgen ze voldoende rust. Is de houding van je handen bij het typen niet correct, dan kan een goede polssteun helpen om de pijn te voorkomen die normaal geassocieerd wordt met RSO of CTS. Bovendien voorkomt een goede polssteun dat je polsen op de hard rand van het bureau liggen, en draagt zo’n steun als het goed is zelfs bij aan een correcte lichaamshouding. Wat de beste polssteun is, is onder meer afhankelijk van de hoogte en de breedte van het toetsenbord waar je mee werkt. Er zijn tal van verschillende ontwerpen op de markt, en het gaat er natuurlijk om dat je een polssteun vindt die in jouw situatie het meeste comfort biedt. Daarbij moet de steun even hoog en breed zijn als het toetsenbord, en het model moet prefect op je polsen aansluiten. Als de polssteun goed geplaatst wordt, is er geen ruimte tussen steun en toetsenbord. Plaats vervolgens toetsenbord en steun zo dat de steun aan de rand van het bureau grenst.