Is blootsvoets rennen een garantie voor minder hardloopblessures?

Is blootsvoets rennen een garantie voor minder hardloopblessures?
Alan Jenks24 February 20120SportblessuresSporten

Het laatste nieuws op het gebied van hardloopschoeisel zul niet snel officieel bekend worden gemaakt. Toch zul je dit nieuws in praktijk gebracht zien worden op de velden van professionele voetbal-, honkbal- of basketbalclubs. Waarom niet? Omdat de laatste ontdekking op het gebied van sportschoenen (bekend bij een kleine maar groeiende groep verstokte, enthousiaste hardlopers) ons leert dat we beter helemaal geen sportschoenen kunnen dragen!

De Reden voor deze “Back to Basics” Beweging

Het grootste deel van de hardlopers die erover denkt om blootsvoets te gaan rennen, of die hier al mee aan het experimenteren is, doen dit niet om de oerman in zichzelf te ontdekken. Ze zijn op zoek naar een manier om het loopcomfort te verhogen, slijtage van hun lichaam te verminderen en hun hardloopcarrière aanzienlijk te verlengen. De bestseller uit 2009 “Born to Run”, geschreven door Christopher McDougall, promoot het blootsvoets rennen en legt een verband tussen de hardloopaandoeningen die wij oplopen en het gebruik van schoenen. Maar lost blootsvoets rennen deze problemen werkelijk op? En wegen de mogelijke voordelen op tegen de risico’s?

Wat Zegt de Wetenschap Over Blootsvoets Hardlopen?

Zowel in de medische onderzoekswereld als in de hardloopwereld is men het er niet over eens. De kern van de discussie wordt gevormd door ons musculoskeletaal systeem  en het biomechanisme tijdens het hardlopen, en we kunnen hier met recht zeggen dat de bewijzen niet duidelijk naar de ene of de andere richting wijzen. De meest vooraanstaande onderzoekers op dit gebied van het ‘Harvard University’s Skeletal Biology Lab’ wijzen er met klem op dat geen van de informatie die zij verstrekken, is bedoeld als antwoord op de vraag hoe mensen zouden moeten hardlopen en of het blootsvoets hardlopen een bepaalde blessure voorkomt of juist bevordert. Mocht je dus overwegen om zelf op blote voeten te gaan hardlopen, dan is het goed om een aantal punten,waarover men het over het algemeen wel eens is, onder de loep te nemen:

  1. We lopen heel anders wanneer we schoenen dragen. Mensen die bijvoorbeeld al lang schoenen dragen, zoals de meesten onder ons, nemen vaak grotere passen en landen verder achter op de voet, wat zonder schoenen ongemakkelijk en pijnlijk zou zijn. Schoendragers leunen ook vaak meer naar voren. Ervaren blootsvoets hardlopers, daarentegen, landen veel vaker op de midden- of voorvoet en zullen wellicht meer rechtop lopen.
  2. De verschillen in de manier van hardlopen betekenen dat de loopimpact en de spanningen op verschillende manieren door het lichaam worden verspreid en geabsorbeerd. Onderzoek suggereert dat het harde landen op de hiel zorgt voor een impact met een hogere frequentie die zich door de botten van de hardloper omhoog beweegt, terwijl de impact met een lagere frequentie door het landen op de voorvoet zich door de spieren en de zachte weefsels van het lichaam voortbeweegt.
  3. De meeste mensen lopen al heel vroeg in hun leven op schoenen en ons lichaam past zich hieraan aan. Deze manier van aanpassen verschilt waarschijnlijk. Als we schoenen dragen die de impact van het hardlopen opvangen en ons beschermen tegen snee- en schaafwonden, meet het lichaam zich niet alleen een andere manier van lopen aan, we versterken (of verzwakken) hiermee andere delen van ons lichaam. Als je gewend bent om op moderne sportschoenen te lopen (waardoor je grotere passen kunt nemen en een flinke impact op je hielen kunt verdragen), is het erg onwaarschijnlijk dat je kuiten en voeten dezelfde spierkracht hebben als die van een ervaren ‘blootsvoetse’ hardloper. Ook zal de eeltvorming wellicht verschillen.
  4. Het feit dat we het grootste deel van ons leven op schoenen hebben (hard)gelopen wil niet zeggen dat we hier niets meer aan kunnen veranderen. Het betekent wel dat we goed over deze eventuele verandering moeten nadenken. Tijdens je zoektocht naar het verminderen van bepaalde blessures is toename van het risico op andere blessures natuurlijk het laatste dat je wilt (toename van het risico op verstuikingen, verrekkingen en peesontstekingen bijvoorbeeld, tijdens je poging om de kans op botbreuken te voorkleinen). De hardloper heeft tijd nodig om aan de nieuwe manier van lopen te wennen en ook het lichaam moet zich rustig kunnen aanpassen. Daarom is het belangrijk om de verandering geleidelijk in te zetten en goed op je looptechniek te letten. Jouw eigen lichaam zal je voorzien van feedback met betrekking tot de vooruitgang, maar goede informatie en een gezond verstand moeten de hoofdrol spelen bij het stellen van de juiste doelen en verwachtingen.
  5. Of je nu op blote voeten of op schoenen loopt, een goede conditie maakt een enorm verschil. Talloze coaches en trainers zijn het erover eens; een slechte conditie zorgt voor meer hardloopblessures dan iedere andere factor. Dr. Daniel Lieberman voorzag Gretchen Reynolds van de New York Times onlangs van een goede quote:

“Mensen zijn gemaakt om blootsvoets hard te lopen, maar we hebben ons niet ontwikkeld om in slechte conditie op blote voeten hard te lopen.”

Ben je een hardloper die op zoek is naar een gezondere manier van lopen, helemaal indien je pijn ervaart of vaak blessures hebt, dan kan een chiropractor jou wellicht van dienst zijn! Chiropractors zijn deskundig in het stellen van een diagnose, het behandelen (en, beter nog, het voorkomen) van musculaire en skeletale problemen. Ze maken gebruik van een heel scala aan bewezen technieken om pijn te verlichten, genezing te stimuleren en prestaties te verbeteren. Ze kunnen jou helpen om alles uit het hardlopen te blijven halen wat erin zit! Bel ons vandaag nog om een afspraak te maken.