Rekken in de Ochtend Helpt Overdag Bij het Verminderen van Rugpijn

Rekken in de Ochtend Helpt Overdag Bij het Verminderen van Rugpijn
Alan Jenks12 March 20120PijnbestrijdingRugpijn

Onderrugpijn is een van de meest voorkomende vormen van rugpijn. Soms word deze pijn veroorzaakt door verrekte spieren of wervelproblemen door verwondingen. Een van de manieren om onderrug pijn, of bovenrugpijn te verminderen is doormiddel van rek oefeningen. Door ‘s ochtends slechts vijf of tien minuten de tijd te nemen om te rekken en strekken, kun je de rug uitrekken en verstevigen, wat je los maakt voor de rest van de dag en de pijn hopelijk weg houdt.

De Rug Rekken Terwijl je op je Buik Ligt

De eerste oefening is makkelijk. Ga wanneer je wakker word op je buik liggen. Leg een plat kussen of een opgevouwen handdoek onder je borstkas zodat je hoofd naar beneden, richting het bed kan leunen. Bij een erg zacht bed kan het ook nodig zijn om een kussen onder de buik te leggen. Je armen kunnen langs je lichaam of langs je hoofd liggen, maar ze mogen je niet omhoog houden of (gedeeltelijk) je gewicht ondersteunen. Houdt je lichaam, en je rug in het bijzonder, recht tijdens deze oefening, niet scheef opzij. Blijf een paar minuten in deze positie liggen, dit decomprimeert je ruggenwervels. Je kunt voelen dat je boven- en onderrug uitgerekt worden op de punten waar je hoofd en benen trekken.

Aangepaste Cobra Positie

Vervolgens blijf je op je buik liggen en buig je je bovenlichaam omhoog (zoals een cobra) en ondersteun je het gewicht door je ellebogen onder je op het bed te zetten terwijl je je onderarmen en handen plat naar voren legt. Zorg ervoor dat je rug en benen in een rechte lijn blijven liggen. Je kunt tegen je bovenarmen duwen om je bovenlichaam nog verder te buigen. Deze positie gaat de conditie tegen waarin je rug naar voren buigt en een bochel creëert, maar je voelt ook dat je onderrug uitgerekt word.

Rug en Armen Uitrekken

Nadat je op je buik gelegen hebt draai je jezelf om op je rug. Leg een kussen onder je onderrug en zorg ervoor dat je rug recht is, en niet opzij ligt. Houd je armen dan omhoog zodat er een hoek van 45 graden tussen je armen en je hoofd zit, alsof je het Y symbool voor het YMCA lied maakt. Als je weinig beweging in je schouders hebt kun je je armen ondersteunen met kussens. Laat het gewicht van je armen een paar minuten lang aan je rug trekken en deze uitrekken. Je zult je schouders voelen uitrekken en je rug decomprimeren.

Langzame Bekken Rol

De laatste oefening voor je jezelf uit bed sleept is een langzame, doorlopende beweging in tegenstelling tot een stationaire rek. Doe terwijl je op je rug ligt je knieën omhoog terwijl je je voeten op het bed recht onder je lichaam houdt. Til dan terwijl je handen op je borstkas liggen je stuitje een klein stukje van het bed af. Om dit te doen gebruik je druk op je voeten en het midden van je rug. Rol dan je stuitje terug naar beneden terwijl je tegelijk het midden van je rug omhoog draait. Doe dit heel langzaam, wissel zo’n 20 keer langzaam heen en weer tussen een opgetild stuitje en middenrug.

Kom elke morgen na deze oefeningen langzaam uit bed en probeer je rug niet te verdraaien in vervelende hoeken zoals mensen vaak doen wanneer ze de dekens van zich af gooien en hun voeten naar de vloer zwiepen. Het is ook belangrijk om al deze oefeningen langzaam te doen, push jezelf niet te ver en neem diepe en langzame ademteugen. Deze oefeningen zouden comfortabel of zelfs prettig moeten voelen, dus wanneer je pijn voelt dien je te stoppen. Je kunt ook hulp krijgen bij de juiste houding voor deze en andere oefeningen die kunnen helpen met boven- en onderrug pijn van een chiropractor of fysiotherapeut.