Een gezonde werkplek

Een gezonde werkplek
Alan Jenks28 May 20120Lichaamshouding

Ons leven is gevuld met allerlei vormen van stress: Het werk wordt steeds intensiever, reistijden worden langer door files en de zorg voor je gezin slokt de rest van je tijd op. Al deze stress doet een grote aanslag op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Als we deze stress combineren met het feit dat veel mensen zittend werk doen, zou het me niet verbazen dat veel van jullie last hebben van hoofdpijn, rugpijn en pijn in de schouders en spierpijn in het algemeen. Maar daar kun je zelf heel eenvoudig iets aan doen!

Deze klachten voorkomen is natuurlijk veel beter dan achteraf een chronisch probleem behandelen. Voor diegene die zich nu aangesproken voelen heb ik goed nieuws: Het is vrij eenvoudig om je werkplek en werkhouding te verbeteren, en tegelijkertijd te werken aan je algemene gezondheid!

Er zijn 3 punten waar je, vandaag al, heel eenvoudig maar doeltreffend verbeteringen in aan kunt brengen. Laten we ze stuk voor stuk eens onder de loep nemen:

Juiste werkhouding

De sleutel tot een gezonde werkhouding is dat je lichaam de correcte houding moet hebben. Onnodige bewegingen en vreemde posities, zoals voorwaarts naar je scherm leunen om iets beter te kunnen zien, geven sowieso problemen op termijn. De gevolgen van een slechte werkhouding liggen in het feit dat  zenuwen in je ruggengraat bekneld kunnen raken. Door deze onnodige druk op de zenuwen, kun je last krijgen van hoofdpijn, rugpijn en pijn in de schouders en armen.

Een heel bekend voorbeeld van een slechte werkhouding is het gebruik van de telefoon. Veel mensen klemmen de telefoon tussen kin en schouders, om de handen vrij te hebben voor de computer. Geloof me, er is niets slechter dan juist dat soort bewegingen! Als je veelvuldig gebruik maakt van een telefoon, overweeg dan een headset aan te schaffen. Dit geeft voor jezelf rust, je hebt je handen vrij en het is beter voor je lichaam.

Een correcte werkhouding is

  • De tijd nemen om de hoogte van je bureaustoel goed in te stellen zodat je benen horizontaal zijn en je je voeten plat op de vloer kunt zetten.
  • Zorgen dat de bovenzijde van je monitor iets beneden je oog-niveau staat. Hierdoor wordt je houding en de stand van het hoofd veel meer ontspannen.
  • Als je aan het typen bent, zorg dan dat je armen in een 90 graden positie staan.
  • Een headset gebruiken als je regelmatig de telefoon ‘handsfree’ wilt gebruiken.

Bewegen

Bewegen is altijd goed, maar meestal wordt dit vergeten. Ondanks dat je achter je bureau zit, kun je toch nog bewegen. Een paar voorbeelden:

  • Zet je printer NIET binnen handbereik. Op deze manier ben je geforceerd om op te staan als je een print moet pakken.
  • Vermijd de lift, en neem de trap. Zowel ’s ochtends als ’s avonds.
  • Maak gebruik van je lunchtijd door een eindje te gaan wandelen en in een nabijgelegen park je broodje op te eten.
  • Wanneer mogelijk, laat de auto eens thuis en pak de fiets naar je werk!

Eenvoudige spieroefeningen

De meeste klachten van mensen die met een computer werken liggen op het vlak van pijnlijke ogen en hoofdpijn. Dit wordt meestal veroorzaakt door geklemde zenuwen in de nek. Om dit te vermijden is, naast een correcte werkhouding, het mogelijk om een paar oefeningen te doen. Deze oefeningen kun je gewoon tijdens je werk doen, zonder dat het opvalt bij je collega’s.

  • Ga rechtop zitten en beweeg je hoofd zo ver mogelijk naar één kant. Hou dit 3-5 seconden vast, en doe dan hetzelfde naar de andere kant.
  • Doe dezelfde oefening, maar dan hoofd omhoog en hoofd naar beneden.

Hierbij wil ik wel een paar aantekeningen maken:

  • Als je al pijn hebt, vermijd dan de oefeningen en maak meteen een afspraak met mij.
  • Forceer de oefeningen niet. Het mag beslist geen pijn doen of ander overlast veroorzaken.
  • Doe de oefeningen langzaam en beheerst.

Nogmaals, als je al pijn hebt: maak meteen een afspraak. In de meeste gevallen kan ik je prima van deze pijn afhelpen.