Over slapen: waar of niet waar?

Over slapen: waar of niet waar?
Alan Jenks18 January 20130Algemeen

Er doen veel verhalen de ronde over slapen: Hoe je het beste in slaap kunt vallen, hoe lang je moet slapen en wat alcohol doet met je slaap. En wat gebeurt er met je na intieme actie tussen de lakens? Zijn deze verhalen allemaal waar? Een zevental (on)waarheden over slapen!

Sporten is beter voor je nachtrust

Als je regelmatig sport, of in ieder geval beweegt, werkt dat positief voor je nachtrust en het gemak waarmee je in slaap valt. Het is wel belangrijk dat er minimaal 3 uur tussen je bedtijd en je sport zit. Tijdens het sporten stijgt namelijk de temperatuur van je lichaam, en met een te warm lichaam val je slecht in slaap.

Je hersenen hebben baat bij een goede nachtrust

De behoefte aan slaap ligt vooral op het lichamelijke vlak. Tijdens je slaap werken de hersenen gewoon door en regelen nog steeds alle lichaamsfuncties. Het is wel zo dat je gedachten en ervaringen in de nacht voor een deel verwerkt worden in je hersenen, zodat je hoofd weer ‘leeg’ is als je opstaat.

Hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je nodig hebt

Vaak wordt gedacht dat oudere mensen genoeg hebben aan minder slaap dan jongeren. Dit is niet waar. Jong of oud, iedereen heeft 7 tot 9 uur slaap per dag nodig. Oudere mensen gaan over het algemeen vroeger naar bed, doen overdag een dutje en staan dus ’s morgens soms wel heel vroeg,  uitgerust op.

Warme en zware dekens zorgen dat je snel in slaap valt

Hoe snel je in slaap valt, en de kwaliteit van de slaap, is met name afhankelijk van je lichaamstemperatuur. Rond een uur of vier ‘s morgens en om een uur of zes ‘s avonds is je temperatuur het hoogst. Om dus op een goede manier te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur iets gaan dalen. Als je moeite hebt om dit te regelen, verruil dan je dikke dekbed voor een dunnere. Ook is het belangrijk om de temperatuur in je slaapkamer tussen de 16 en 18 graden te houden. Een te warme slaapkamer zorgt er voor dat je moeilijker de slaap kunt vatten.

Seks houdt je langer wakker

Tuurlijk, tijdens de seks slaap je niet en blijf je dus langer wakker. Maar als gevolg van de seks maakt je lichaam endorfine aan, een stof die je een gevoel van rust, geluk en kalmte geeft. Enige actie tussen de lakens verlaagd dus het stressniveau, waardoor je sneller in slaap valt. Bij mannen is er nog iets anders aan de hand: Na een orgasme wordt de zogenaamde Cerebrale Cortex (het denkgebied van de hersenen) uitgezet. Ook wordt direct het seksuele verlangen uitgeschakeld en worden er stoffen aangemaakt die de slaap bevorderen. Frustrerend voor de vrouwen, maar de mannen kunnen er weinig aan doen als ze na de seks direct in slaap vallen. Vrouwen hebben hier geen last (of profijt) van.

Samen slapen is niet goed

In het oude Rome was het gezamenlijke bed alleen maar bedoeld voor de intieme momenten binnen een relatie. Na de seks ging iedere weer naar hun eigen bed. Er is diverse keren wetenschappelijk aangetoond dat het gezamenlijk slapen niet bepaald optimaal is voor de kwaliteit van slapen. Partners kunnen last hebben van elkaar, waardoor het slaappatroon verstoord wordt. Hierbij moet je denken aan snurken, draaien, luidruchtig ademen en trekken aan het dekbed. Natuurlijk wen je aan elkaar na verloop van tijd, dus als je je hier prettig bij voelt moet je hiermee vooral doorgaan. Als je plotseling apart gaat slapen, kan dat een storende factor op zich zijn.

Door een glas wijn val je sneller in slaap

Als je een glas wijn drinkt, val je inderdaad sneller in slaap. Nadeel hiervan is dat je gedurende de nacht vaker wakker bent en je slaap dus niet aaneengesloten is, en minder diep is. Hoe meer alcohol je drinkt, voordat je gaat slapen, hoe meer last je hiervan zult hebben.