Het is erg slecht gesteld met de Europese voedselketen op dit moment. Na het onlangs ontdekte schandaal rond het goedkopere paardenvlees wat verwerkt was in rundvlees, bereikt ons nu het nieuws van zwendel rondom bio-eieren, die stiekem geen bio-eieren zijn. En dan ook nog de samenstelling van bijna 600 Nederlandse producten voor kinderen, waarvan de etikettering en de reclame niet overeenkomen. Wat en wie kunnen we nu nog vertrouwen?

Paardenvlees

Het paardenvlees schandaal is een paar weken geleden begonnen, en werkt als een olievlek. Inmiddels zijn heel veel landen betrokken bij dit schandaal, waar alleen maar gedacht wordt aan commerciële belangen, en niet meer aan de consument en haar gevoelens. Het belang van de leveranciers, de besten zelf, wordt gemakshalve vergeten. Ok, paardenvlees is niet gevaarlijk, en kan in sommige gevallen erg lekker zijn, mits je daar open voor staat. Het probleem is dat het niet vermeld wordt. Vanochtend werd bekend dat ook IKEA de beroemde Zweedse gehaktballetjes uit de schappen heeft gehaald. En volgens deskundigen is dit nog maar het topje van de ijsberg…

Bio-Eieren

Vandaag bereikte ons het nieuwsbericht dat er in Duitsland gedonder is met eieren, overigens van kippen die met niet-correcte papieren geleverd zijn door een Nederlands bedrijf. Eieren die gewoon in een legbatterij geproduceerd worden, maar voor goede prijzen als bio-ei in de markt gezet worden. Weer een tweeledig probleem: De voedselketen wordt dus niet goed genoeg gecontroleerd op Europees niveau, en tussen die vele bedrijven zitten weer een paar die alleen maar de commerciële belangen in het oog houden, zonder enige vorm van scrupules.

Kindermarketing

Naar aanleiding van een onderzoek van foodwatch.nl, een onafhankelijke organisatie die kritisch kijkt naar de kwaliteit van Nederlands voedsel, is de politiek nu een beetje in beweging gekomen. Foodwatch heeft 600 producten onder de loep genomen, producten die bedoeld zijn voor kinderen en die zwaar ondersteund worden door grote televisie en internetcampagnes. De meeste producten waren niet zoals beloofd in de campagnes. Té veel zout, té veel vet en vooral té veel suiker. Allemaal zaken die je je kind wilt besparen, en dus afgaat op informatie die in de reclames verstrekt wordt. Je kind wordt helemaal gek gemaakt door alle reclames, en op deze manier kweken we een generatie die meer gezondheidsproblemen zal hebben dan we ooit voor mogelijk kunnen houden.

De grote concerns contra de échte biologische boer

De Bio-boer die ooit begonnen is met een nieuw concept van eerlijke producten, zitten nu in zwaar weer. De bio-markt is zo gigantisch groot geworden, waarschijnlijk door de vele schandalen in de voedselketen en door de hang naar eerlijke producten, dat ook heel veel grote concerns in de markt zijn gestapt. Een mooi voorbeeld daarvan is de bio-melk. Jazeker, het zal melk zijn van vredig grazende koeien die een lekker leven hebben, maar de gezondere melk wordt door de concerns gewoon gesteriliseerd. Hierbij worden niet alleen de bacteriën om zeep geholpen, maar ook alle voedingsstoffen. Wég bio-voordelen, maar het staat nog steeds op de fles en je betaald er nog steeds 50 cent per liter meer voor door dat mooie plaatje op de fles, dat mooie plaatje met die gelukkige koeien.

De grote concerns zoeken de grenzen op van wat mag en wat niet mag. Wat kan en wat niet kan. Direct gevolg hiervan is dat de échte bio-boer niet meer in staat is de originele bedoeling van het concept staande te houden: Eerlijke producten van lekker levende dieren, voor de consument die graag wil weten wat hij eet, zonder bedrogen te worden door iemand in de voedselketen.

Wat kun je doen?

De enige manier is om je producten te kopen bij de bio-boer om de hoek. Jazeker, want er zijn legio bio-boeren in Nederland die het wél belangrijk vinden om eerlijke producten te leveren, en ook om eerlijk daarover te communiceren. Dat zijn de échte bio-producten, waar de kwalificatie van ‘bio’ ooit voor bedoeld was.