Tips tegen osteoporose

Osteoporose, of botontkalking zoals we in het Nederlands zeggen, komt vaker voor dan je denkt

Tips tegen osteoporose
Alan Jenks13 November 20130Lichaamshouding

Osteoporose, of botontkalking zoals we in het Nederlands zeggen, komt vaker voor dan je denkt. Met name vrouwen hebben er last van, waarbij de aandoening zich vooral gaat openbaren tijdens en na de overgang. Hoe dit komt, lees je verderop!

Wat is Osteoporose?

De Nederlandse naam zegt het al een beetje: De botten gaan minder kalk bevatten waardoor ze poreus worden. En een poreus bot is veel minder sterk dan een normaal bot. Dit komt met name voor bij vrouwen na de overgang.

8 tips om Osteoporose zo veel mogelijk tegen te gaan

Om botontkalking tegen te gaan is het van belang om de afbraak van de botten, en de vernieuwing van de botten in balans te houden. Een correct voedingspatroon en beweging is hiervoor van groot belang. Hierbij 8 tips om Osteoporose, of botontkalking, tegen te gaan:

Calcium

De belangrijkste bouwsteen van je botten is Calcium. Een logische gedachte is natuurlijk om dan maar wat extra calcium in te nemen, en alles is opgelost. Maar helaas ligt het wat gecompliceerder. De hoeveelheid calcium die je binnenkrijgt is bij een normaal voedingspatroon meer dan voldoende, maar de opname door het lichaam is een ander verhaal. Voor een efficiënte opname van de calcium door het lichaam, heb je hulpstoffen nodig. Zonder hulpstoffen verlaat het calcium het lichaam even snel als het erin gekomen is. De belangrijkste hulpstoffen zijn vitamine D3, vitamine K2 en magnesium.

Vitamine D3

Zoals gezegd, is vitamine D3 erg belangrijk voor een correcte opname van de calcium door het lichaam. Vitamine D wordt door de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht, maar in sommige gevallen is dit niet voldoende, met name in de donkere wintermaanden. Ook zit er vitamine D in voeding, maar dat is bij lange na niet genoeg. Met name in de winter is het daarom verstandig om een vitamine D voedingssupplement in te nemen. Dit is met name belangrijk als je de veertig al gepasseerd bent.

Vitamine K2

Ook vitamine K2 is van belang voor de opname van calcium door het lichaam. Je kunt natuurlijk ook hiervoor een supplement innemen, maar een betere manier is om natuurlijke vitamine K2 in te nemen. Deze kun je vinden in donkergroene groenten zoals spinazie, broccoli enin  gefermenteerde soja.

Magnesium

Ook magnesium is voor de opname erg belangrijk. Het magnesiumniveau in het lichaam is vaak lager bij mensen die onder grote druk staan, die dus veel stress hebben. Tijd om iets aan die stress te doen! In de periode dat je aan je stress werkt, kun je een beroep doen op voedingssupplementen.

Progesteron

Tijdens en na de overgang gaat het niveau progesteron in het lichaam fors dalen, wat ook één van de oorzaken is van Osteoporose. Gelukkig zijn er manieren om deze via een pilletje in te nemen.

Sporten

Op het moment dat je je lichaam niet, of niet voldoende, belast, wordt je skelet zwakker en zwakker. Ga dus regelmatig bewegen, en belast je lichaam daarbij. Zoek steeds de grenzen van je belasting op. Hierdoor blijft je skelet in topconditie. Denk er wel om dat je dit niet gaat overdrijven, maar zo nu en dan even je grenzen verleggen is helemaal niet verkeerd.

Alcoholgebruik beperken

Beperk je alcoholgebruik. Zo nu en dan een glaasje rode wijn is niet erg, maar bij overmatig gebruik breek je alles weer af wat je in de vorige 6 punten vaal moeizaam opgebouwd hebt.

Stoppen met roken

Roken heeft hetzelfde effect als overmatig alcoholgebruik. Tenminste voor wat betreft de Osteoporose. Roken heeft natuurlijk nog veel meer nadelen voor je gezondheid, maar dat valt buiten het doel van dit artikel. In ieder geval redenen genoeg om nu toch maar eens te stoppen!