4 tips om je lekker te voelen | Chiropractie Westland

4 tips om je lekker te voelen

4 tips om je lekker te voelen
Alan Jenks16 januari 20130AlgemeenSportenStressVoeding

Misschien ken je ze wel: die mensen die lekker in hun vel zitten en volledig met zichzelf in balans zijn. Ze kunnen de dingen die in het leven voorbijkomen makkelijker aan, leven vrolijker en zijn minder snel vatbaar voor een ziekte. Wat is hun geheim?

Lekker in je vel zitten betekent eigenlijk dat je in balans bent, zowel geestelijk als lichamelijk. Een lichamelijke balans kun je bereiken door te letten op wat je eet, en de hoeveelheid die je eet. Dit zou, in een ideale situatie, overeen moeten komen met de energie die je diezelfde dag weer verbruikt. Een geestelijke balans kun je bereiken door te letten op de juiste balans tussen inspanning en ontspanning.

Laten we dit eens nader bekijken:

Eet verstandig en gezond

Als je wilt gaan afvallen, kijk je meestal met hele vreemde ogen naar voedsel. Je ziet voedsel als je grootste vijand, de oorzaak van alle ellende. Je kiest er voor om heel erg weinig te gaan eten of zelfs maaltijden over te slaan. Maar dit is helemaal niet nodig, nog sterker: Juist door gezond en goed te eten raak je je overtollige kilo’s kwijt, en bovendien krijg je hierdoor meer energie om die strijd met de kilo’s aan te gaan. Het is hierin erg belangrijk om je voedingspatroon in kaart te brengen. Als je van de belangrijkste voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt, ben je op de goede weg.

Eet niet meer dan je op een dag weer verbruikt

Als je heel veel eet, moet je dus ook heel veel bewegen om al dat voedsel weer te verbranden. Doe je dit niet, dan zal de overtollige energie zich opslaan als vet voor later gebruik. En dat is juist wat je niet wilt als je je figuur wilt behouden of af wilt vallen.

Bewegen is goed voor lichaam en geest

Voldoende bewegen is een must! Gelukkig zijn er steeds meer mensen in Nederland die aan sport gaan doen, en ze voelen zich er allemaal goed bij!  Voldoende bewegen heeft positieve gevolgen voor hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk, diabetes en cholesterol. Bovendien krijg je van sporten meer energie dan het je kost! Genoeg reden om morgen te beginnen.

Het maakt niets uit welke sport je kiest, zolang je maar in beweging bent. Je kunt denken aan wandelen, joggen, fietsen of bijvoorbeeld skaten. Allemaal sporten die je in groepsverband kunt doen, maar ook prima individueel. Wat je zelf wilt, en waar je je zelf het lekkerst bij voelt.

Vermijd stress

Gezonde stress is helemaal niet erg, maar als stress iets structureels in je leven begint te worden, is het wel erg. Héél erg zelfs. Zodra stress een structureel onderdeel van je lichaam en geest wordt, ga je slechter slapen, krijg je last van stemmingswisselingen en je concentratievermogen wordt beduidend slechter.

Stress kun je aanpakken door allereerst te matigen met koffie, roken en alcohol. Neem de tijd voor jezelf en voor je gezin. Ga regelmatig dingen doen die je écht leuk vindt, wat je écht een warm gevoel geeft van binnen. Deze voldoening geeft je weer heel veel nieuwe energie, en zorgt voor een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.