5 belangrijke bouwstenen voor je lichaam | Chiropractie Westland

5 belangrijke bouwstenen voor je lichaam

5 belangrijke bouwstenen voor je lichaam
Alan Jenks14 november 20120AlgemeenVoeding

Het mag duidelijk zijn dat je je lichaam alleen in optimale conditie kunt houden door gezond te eten. Maar veel mensen weten niet wat de belangrijke bouwstoffen zijn voor je lichaam en dus waarom je bepaalde producten moet eten of drinken. En zoals bij alles: Gezonde dingen zijn alleen gezond als je ze met mate eet. Teveel kan zelfs erg schadelijk zijn!

Water

Water is een ontzettend belangrijke bouwsteen voor je lichaam. Wist je dat je lichaam voor ongeveer 65% uit water bestaat? Dagelijks verlies je heel veel water door zweet, tranen en urine. Het is juist om deze reden dat je voldoende water inneemt om dit weer aan te vullen. Doe je dit niet, dan volgen er uitdrogingsverschijnselen zoals een minder flexibele huid of, erger nog, hoofdpijn en duizeligheid.

Als energiebron is water vrijwel nutteloos. Water zorgt in je lichaam voor de afvoer van de schadelijke stoffen en is daarom indirect zeer belangrijk voor het optimaal functioneren van je organen.

In een optimale situatie moet je, afhankelijk van leeftijd en geslacht, ongeveer 1,25 liter water drinken. Samen met de 1 liter water die je via de vaste voeding binnenkrijgt is dit genoeg voor je lichaam om optimaal te kunnen functioneren.

Teveel water drinken is ook weer niet goed. Drink niet meer dan een halve liter water per uur. Ga je daar fors overheen, dan kan watervergiftiging optreden. Dit kan voorkomen als je 3 liter water, of meer, per uur drinkt. Dit kan uiteindelijk leiden tot coma en zelfs de dood.

Onverzadigde vetzuren

Om je lichaam optimaal te laten functioneren, is vet een onmisbare bouwsteen. Vet is de brandstof voor je lichaam en een belangrijke bouwsteen voor je cellen. Maar er bestaan gezonde en ongezonde vetten.

Vetten die onverzadigde vetzuren bevatten zijn het beste voor je lichaam. Deze vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in je lichaam en werken dus mee aan het verlagen van de kans op een hartinfarct.

De meest bekende vorm van onverzadigde vetzuren zijn de omega-3-vetzuren, ofwel de visvetzuren. Deze kun je vinden in vissoorten zoals makreel, zalm, haring en tonijn. Overigens is ook hier voorzichtigheid geboden bij teveel onverzadigde vetzuren. Dit kan namelijk je cellen beschadigen en daardoor de kans op kanker vergroten.

Antioxidanten

Een antioxidant is een stof die voorkomt dat levensmiddelen met zuurstof reageren. Deze reactie heeft als gevolg dat er zogenaamde vrije radicalen vrijkomen. Deze laatste kun je ook vinden in sigarettenrook en sterk vervuilde lucht. Vrije radicalen kunnen je celstructuur en je DNA aantasten. Onnodig te zeggen dat dit slecht is voor je lichaam!

Antioxidanten vind je veel in fruit. Het is dus belangrijk dat je per dag minstens 2 stuks fruit eet waar antioxidanten in zitten. Voorbeelden van fruit met veel antioxidanten zijn: frambozen, bramen, aardbeien, pruimen en blauwe bessen.

Zout

Zout is een erg belangrijke bouwsteen voor de vochtbalans in je lichaam. Niet alleen regelt zout de bloeddruk, maar is ook onmisbaar voor de overdracht van prikkels in je cellen van je spieren en zenuwen. Hoewel zout erg belangrijk is, heeft deze bouwstof een zeer slecht imago. Doordat er aan voedingsmiddelen heel vaak zout als smaakversterker en conserveermiddel wordt toegevoegd, krijgen we dagelijks veel te veel zout binnen. Even een paar getallen: Ons lichaam heeft maar 2 gram zout per dag nodig. De aanbevolen maximale hoeveelheid is 6 gram zout per dag. Maar gemiddeld krijgen we maar liefst 12 gram zout per dag binnen! Schokkend? Ja! Reken maar eens uit hoeveel zout je dus te veel binnenkrijgt!

Te veel zout leidt tot hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, verhoogde kans op maagkanker en het is slecht voor je botten.

Zout is dus erg belangrijk, maar teveel is ook weer niet goed!

Voedingsvezels

Eigenlijk zijn voedingsvezels geen voedingsstoffen, maar dat wil niet zeggen dat het geen bouwstoffen zijn voor je lichaam. Voedingsvezels, zoals koolhydraten, zorgen voor een goede werking van de darmhuishouding en voorkomen verstoppingen, en daarmee dus ook aambeien.

Ook zijn voedingsvezels een belangrijk hulpmiddel bij het verliezen van overgewicht: Ze bevatten nagenoeg geen calorieën, maar geven wel een ‘vol gevoel’.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.