6 tips voor een betere concentratie op je werk | Chiropractie Westland

6 tips voor een betere concentratie op je werk

6 tips voor een betere concentratie op je werk
Alan Jenks27 maart 20130Algemeen

Je kent het wel: Er komt een mailtje binnenrollen, even Facebook checken en ook even een sms’je sturen naar je partner over dat romantische etentje voor vanavond. Véél te veel te doen, en het lukt je maar niet om je te concentreren op wat je écht moet doen: gewoon werken!

Met alle beschikbare technologie wordt je heel erg snel afgeleid, waardoor je niet toekomt aan wat je wérkelijk moet doen. Een oplossing is om hier wat structuur in aan te brengen. Maar voor een betere concentratie zijn voedingsstoffen voor je hersenen minstens zo belangrijk. Laten we de mogelijkheden eens op een rijtje zetten.

Vergeet even je mailbox

Het liefst zou je je mailbox de hele dag door willen checken, en natuurlijk direct antwoorden. Dat zijn juist de voordelen van het nieuwe elektronische werken. Maar dat het ook nadelen heeft, is wel duidelijk: Je wordt constant afgeleid door het ‘biepje’ als teken dat er weer een nieuw mailtje binnengekomen is. Je gaat kijken, en antwoord direct. Hierop volgt natuurlijk weer een reactie vanaf de andere kant. Zo gaat er veel tijd verloren.

Het is beter om je mailbox standaard af te sluiten, en alleen op gezette tijden te raadplegen. Bijvoorbeeld om 9 uur in de ochtend en om 3 uur in de middag. Eventueel kun je dit combineren met een automatisch bericht waarin je uitlegt dat je de mailbox op gezette tijden checkt en antwoordt op de mailtjes waar nodig.

Je zult zien dat sommige problemen zich vanzelf oplossen. En als iets écht dringend is, dan vindt de afzender heus wel een manier om je te bereiken.

Sociale Media alléén op gezette tijden

Dit zelfde verhaal geld natuurlijk ook voor je sociale media. Zet Facebook en Twitter niet standaard aan, maar juist standaard uit. Dit geld voor zowel je mobiel als voor je computer. Check je Sociale Media alleen op gezette tijden. Berichten op sociale media hebben nagenoeg nooit een urgent karakter, dus kan het helemaal geen kwaad om dit later te checken.

Zet je mobiel even uit

Op de momenten dat je je écht even moet concentreren, zet je je mobiel even uit. Binnenkomende telefoontjes en sms’jes halen je direct uit de concentratie. Door je telefoon uit te zetten, wordt automatisch je boodschap doorgegeven waarin je aan kunt geven dat je zo spoedig mogelijk terugbelt, maar op dit moment even niet bereikbaar bent. Op gezette tijden al je voicemails afluisteren en eventueel reageren is veel minder tijdrovend dan steeds ééntje afluisteren en hierop te reageren.

Brandstof voor je hersenen

Om je te kunnen concentreren hebben je hersenen ook voedingsstoffen nodig. Zonder voedingsstoffen werken je hersenen niet efficiënt en verlies je heel snel je concentratie. Je lunch overslaan tijdens een hele drukke werkdag is dus een heel slecht idee, en werkt duidelijk contraproductief. Het is beter om goed te lunchen, zodat je daarna efficiënt en geconcentreerd weer verder kunt werken.

Water!

Wat heel veel mensen vergeten, is het dagelijks drinken van voldoende water. Als je lichaam te weinig water tot zich neemt, zullen uitdrogingsverschijnselen zich gaan manifesteren. Dit begint bij de hersenen. Symptomen hiervan zijn een beginnende hoofdpijn en/of een drukkend gevoel in je hoofd. Niet alleen hiervoor, maar voor je algemene gezondheid, is het verstandig om minimaal 1,5 liter water per dag te drinken. Let er wel op dat het drinken van koffie juist tegenovergesteld werkt: De cafeïne onttrekt juist water aan je lichaam!

Multitasking is niet altijd efficiënt

Multitasken is de nieuwe manier van werken, maar uit diverse onderzoeken is inmiddels gebleken dat je je beter kunt concentreren als je je taken één voor één afhandelt. Als je je nergens echt op kunt focussen, en steeds moet switchen, duurt het juist veel langer om je taken af te krijgen.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.