6 vragen over vegetarisch eten | Chiropractie Westland

6 vragen over vegetarisch eten

6 vragen over vegetarisch eten
Alan Jenks28 december 20120AlgemeenVoeding

Er zijn steeds vaker dringende redenen om geen vlees uit de bio-industrie meer te eten. Redenen daarvoor kunnen liggen in de recente uitbraken van vogelgriep, Q-koorts en varkenspest. Ook wordt het dierenleed en de ernstige milieuverontreiniging van de bio-industrie streng afgewezen door vegetariërs. Een keuze die alleen maar gerespecteerd kan worden. Toch bestaan er veel misverstanden over het te volgen dieet. Hieronder de 6 meest gestelde vragen:

Wat zijn de verschillende vormen van vegetarisch dieet?

Er zijn verschillende vormen van vegetarische diëten.

  • Lacto-Vegetarisme: Hierbij worden geen melkproducten gegeten, maar wel eieren.
  • Ovo-Vegetarisme: Het tegenovergestelde van de vorige. Wel melkproducten, maar geen eieren.
  • Lacto-Ovo-Vegetarisme: Bij deze vorm worden alle zuivelproducten gegeten, maar geen vlees, vis of gevogelte.
  • Veganisme: Hierbij wordt geen enkele vorm van dierlijk voedsel gegeten.
  • Fruitisme: Dit is de meest extreme vorm. De mensen die dit dieet volgen respecteren niet alleen alle dierlijke leven, maar ook dat van de planten en bomen. Zij zullen dus nooit iets eten waarbij de plant of boom doodgaat. In het meest extreme geval leven zij van fruit en noten. In beide gevallen blijft de plant of boom gewoon in leven.

Hebben vegetariërs extra vitamine- of mineraalsupplementen nodig?

Als je een goed doordacht en uitgebalanceerd vegetarisch dieet volgt, heb je geen extra supplementen nodig. Maar hier zijn uitzonderingen op: Als je bijvoorbeeld een veganistisch dieet volgt, is de kans groot dat je lichaam een tekort krijgt aan vitamine B12. Ook als je net begint met een vegetarisch dieet, moet je lichaam overschakelen wat gepaard kan gaan met een tijdelijk gebrek aan noodzakelijke voedingsstoffen.

Om zeker van je zaak te zijn kun je het beste even overleggen met een erkend diëtist. Deze kan je prima adviseren hoe je het meest optimale voedingspatroon kunt samenstellen, zonder dat je een tekort krijgt aan vitamines of mineralen.

Is vegetarisme een modegril?

Al zolang de wereld bestaat hebben hele bevolkingsgroepen geleefd op een vegetarisch dieet. Het is pas recent (relatief gezien) dat de maaltijden meer en meer gebaseerd werden op vlees. Deze ontwikkeling was het gevolg van betaalbare dierlijke producten door de grootschalige vleesproductie. Nog steeds zijn er delen in de wereld waar een vegetarisch voedingspatroon de standaard is.

Kunnen kinderen en zwangere vrouwen een vegetarisch of veganistisch dieet volgen?

In principe kunnen kinderen en zwangere vrouwen prima een vegetarisch dieet volgen, mits het goed uitgebalanceerd is. Het blijft natuurlijk voor beide groepen van groot belang om voldoende calorieën, eiwitten, mineralen en vitaminen binnen te krijgen. Neem bij twijfel contact op met een goede diëtist om dit te overleggen.

Krijgen vegetariërs wel genoeg calcium binnen?

Calcium krijg je normaal binnen via zuivelproducten. Voor de ovo-vegeratiërs is het belangrijk om calcium binnen te krijgen via bladgroenten zoals boerenkool en spinazie. Ook zijn er andere voedingsmiddelen die (kunstmatig) verrijkt zijn met calcium.

Het is overigens een fabeltje dat het drinken van veel zuivelproducten botontkalking tegen zou gaan. Vreemd genoeg komt botontkalking het meeste voor in landen waar het meeste zuivel per inwoner wordt gedronken.

Bevat een vegetarisch dieet wel genoeg eiwitten?

Heel veel plantaardig voedsel bevatten eiwitten. Hierbij moet je denken aan graanproducten zoals cornflakes, rijst, pasta of brood. Maar ook noten, tofu en bonen zijn goede bronnen van eiwitten. Mits je een uitgebalanceerd patroon hanteert, kom je niks tekort.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.