Brood, daar zit (soms) wat in! | Chiropractie Westland

Brood, daar zit (soms) wat in!

Brood, daar zit (soms) wat in!
Alan Jenks25 juli 20120AlgemeenVoeding

Al sinds jaar en dag gebruikt het voorlichtingsbureau Brood de slogan: Brood, daar zit wat in! En dat is beslist waar. Maar in het ene brood zit wat meer dan in het andere brood. Als je de cijfers naast elkaar ziet zou je, voor de voedingswaarde, geen witbrood meer aanraken!

Brood is voor je lichaam één van de belangrijkste leveranciers van vezels. Vezels die erg belangrijk zijn voor een goede darmwerking en die je maag een ‘vol’ gevoel geven. Naast brood, zitten er ook belangrijke vezels in groente, fruit en noten.

Het zijn de graankorrels die de vezels leveren. Graankorrels bestaan uit een kern met daaromheen een buiten-laag die bestaat uit zemelen en kiemen. Het is een feit dat het grootste deel van de vitamines, voedingsvezels en mineralen in die buiten-laag zit. Afhankelijk van de broodsoort wordt alleen de binnenste kern gebruikt, de complete tarwekorrel of een tussenvorm daarvan.

Maar wat zijn nu de belangrijkste verschillen in broodsoorten voor wat betreft de voedingswaarde?

Volkorenbrood (2,3 gram vezels per snee)

Voor volkorenbrood is wettelijk vastgelegd dat deze helemaal gemaakt moet zijn van volkorenmeel, dus van meel wat gemaakt is van de hele tarwekorrel. Omdat de hele korrel verwerkt wordt, bevat volkorenbrood de meeste mineralen, voedingsvezels en vitamines.

Witbrood (0,8 gram vezels per snee)

Witbrood wordt gebakken van witte bloem, dus bloem wat gemalen wordt van alléén de binnenste kern van de tarwekorrel. Ook in witbrood zitten vitamines, mineralen en voedingsvezels, maar in een veel kleinere hoeveelheid.

Ook is er het zogenaamde ‘verrijkte’ witbrood te koop. Hierin worden vezels toegevoegd zodat dit vergelijkbaar wordt met volkorenbrood. Maar doordat het niet dezelfde vezels zijn, maar de vezels die voorkomen in de wortels van planten, kan het nooit het volkorenbrood vervangen. Volkorenbrood blijft het brood met de hoogste voedingswaarde!

Bruinbrood (1,8 gram vezels per snee)

Het meel wat gebruikt wordt in tarwebrood is gezeefd meel. Een deel van de zemelen en kiemen worden er uitgehaald. Hierdoor kun je stellen dat de voedingswaarde van tarwebrood tussen het volkoren- en het witbrood in zit.

Meergranenbrood (1,9 – 2,6 gram vezels per snee)

Meergranenbrood klinkt heel erg gezond, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Zoals de naam al zegt, wordt dit gemaakt van meerdere soorten granen, vaak met toevoeging van zaden, pitten, noten en/of vruchten. Meergranenbrood kent geen wettelijke regulering, net zoals het volkorenbrood. Een meergranenbrood kan dus ook gemaakt zijn van gewone witte bloem. Het is aan te raden om het etiket te raadplegen voordat je een meergranenbrood koopt.

Roggebrood (3,3 gram vezels per snee)

Roggebrood bestaat uit gemalen (Fries) of gebroken (Brabants) rogge, water, zout en enzymen. Als we naar de voedingswaarde van verschillende broodsoorten kijken, is roggebrood de onbetwiste winnaar! Eén plakje roggebrood levert al 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan voedingsvezels en ijzer op.

De kleur van het brood

Vaak wordt er aangenomen dat gezond brood donker moet zijn. Maar over het algemeen zegt dat helemaal niets over de hoeveelheid vezels en mineralen in het brood. Het is bekend dat door het toevoegen van moutmeel of gekarameliseerde suiker, het brood donkerder gekleurd kan worden. Als je kijkt naar het eerder genoemde ‘verrijkte’ witbrood, dan zijn daar vezels aan toegevoegd waardoor het brood gezonder wordt. Maar het brood is nog steeds wit! De kleur hoeft dus helemaal niets te zeggen over de hoeveelheid voedingsvezels.

Wat zijn vezels eigenlijk?

Vezels is een verzamelnaam voor een aantal soorten koolhydraten die niet of nauwelijks verteerd worden door je lichaam. De vezels verlaten je lichaam weer door je ontlasting waarbij ze in je darmen vocht opnemen. Dit heeft een zeer gunstige werking op je stoelgang. Per dag heeft een mens ongeveer 30-40 gram vezels nodig, afhankelijk van je lengte, je gewicht en je geslacht.

Vezels zitten in allerlei producten, dus is het gemakkelijk om te variëren in je voeding en toch de nodige vezels binnen te krijgen. Uiteraard moet alles, zoals je hele lichaam en voedingspatroon, in balans zijn.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.