Courgettes: Gezond en Boordevol voedingsstoffen | Chiropractie Westland

Courgettes: Gezond en Boordevol voedingsstoffen

Courgettes: Gezond en Boordevol voedingsstoffen
Alan Jenks14 december 20120AlgemeenVoeding

Deze groente kennen we allemaal wel, maar minder bekend is het feit dat courgettes gigantische bommen van mineralen en vitamines zijn, terwijl er maar heel weinig calorieën in zitten. Een prima groente om de voedingswaarde van je maaltijd fors op te krikken!

Waar komen de courgettes oorspronkelijk vandaan?

Oorspronkelijk komen de courgettes uit het zuiden van de Verenigde Staten en uit Mexico. Deze groente deed in de 16de eeuw zijn intrede in het zuiden van Europa en sinds een tiental jaren smullen ook de Noord-Europese landen van de courgettes.

Het bijzondere aan courgettes is het feit dat ze onrijp worden geoogst. Als je ze door laat groeien worden ze net zo groot als pompoenen en zijn ze niet lekker meer. Een volgroeide courgette heeft zich helemaal volgezogen met water, waardoor de voedingsstoffen erg verdund worden. Vandaar dat de vrucht jong geoogst wordt.

Weinig calorieën

Courgettes bevatten een grote hoeveelheid oplosbare en onoplosbare vezels die heel goed door de darmen worden verdragen. Doordat de vrucht jong en onrijp wordt geoogst zitten er nog bijna geen zaadjes in en zijn de vezels nog erg zacht. Voor mensen met een gevoelig spijsverteringsstelsel is dit dus een prima groente.

En dan het allerbeste nieuws: Een portie van ongeveer 100 gram courgette bevat slechts 35 calorieën!

Veel mineralen

Courgettes zijn ongelooflijke bommen van mineralen. De vrucht is met name rijk aan kalium, magnesium, vitamine B1 en vitamine B9. Wat er niet veel in zit is Natrium.

Door al deze mineralen en vitamines zorgt deze vrucht voor een lagere bloeddruk en werkt het positief bij de preventie van hart- en vaatziekten.

Met name de vitamine B9, beter bekend als foliumzuur, is aan te raden voor vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden. Het foliumzuur verkleint de kans op een aantal ernstige aandoeningen bij de baby.

Beschikbaarheid en bereiding

Als je courgettes in een maaltijd verwerkt, kun je dus de voedingswaarde flink verhogen, terwijl er heel weinig calorieën in zitten.

Courgettes worden geoogst van juli tot september, maar zijn het hele jaar door verkrijgbaar.

De beste manier om courgettes klaar te maken is stomen of stoven. Op deze manier blijven zoveel mogelijk mineralen en vitamines behouden. Als je ze toch wilt bakken, gebruik dan weinig tot geen olie. Courgettes werken namelijk, net als een aubergine, als een vetspons.

Recept: Courgette met geitenkaas en tomaat

Er zijn enorm veel mogelijkheden om courgettes op een lekkere en leuke manier te verwerken in een maaltijd of een hapje tussendoor. Probeer het bijvoorbeeld eens in een hartige taart samen met uitgebakken spekjes, kruiden naar smaak, paprika, eieren en geraspte kaas.

Mijn persoonlijke favoriet, als voorgerecht of als lekker hapje tussendoor, is courgette met tomaat en geitenkaas. Voedzaam en binnen 20 minuten op tafel.

Wat je nodig hebt:

  • 1 courgette
  • 12 plakken zachte geitenkaas
  • 2 tomaten, in plakken gesneden
  • Balsamico-azijn
  • Olijfolie
  • Peper en zout

Bereiding:

Verwarm de gril of de oven voor op een matige temperatuur. Pak de courgette en snij deze in lange, niet al te dunne, plakken. Rooster de plakken aan één zijde in de voorverwarmde oven of gril.

Draai ze daarna om en beleg ze op één helft met achtereenvolgens een plak tomaat en een plak geitenkaas. Maal er peper en eventueel zout bovenop. Dek het geheel af met aluminiumfolie en rooster dit een drietal minuten tot de geitenkaas net niet uit begint te lopen.

Leg op ieder bord een gegrilde courgette, klap deze dubbel en steek er een lange prikker doorheen. Besprenkel het geheel met een beetje olijfolie en balsamico-azijn.

 

Eet smakelijk!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.