De hele week gezond en slank lunchen. | Chiropractie Westland

De hele week gezond en slank lunchen.

De hele week gezond en slank lunchen.
Alan Jenks26 september 20120AlgemeenVoeding

Dat regelmatig eten erg belangrijk is, hoef ik je niet te vertellen. Maar heel vaak wordt de lunch overgeslagen, of er wordt iets uit de muur getrokken wat er erg vet en ongezond uitziet. Geen wonder dat je dan om 4 uur in de snoep-pot gaat graaien, met alle ongezonde gevolgen van dien. Hierbij 7 ideeën voor een eenvoudige, voedzame en slanke lunch, waardoor je het vol kunt houden tot het avondeten.

Maandag: Zuivel

Voor een voedzaam en erg gezonde lunch kun je lekkere kwark eten. Kwark bevat namelijk, in de magere variant, veel eiwit en weinig vet. Door het voedzame karakter heb je niet halverwege de middag alweer een leeg gevoel waardoor je weer naar de snack-automaat gaat voor een ongezond hapje tussendoor.

Voor de nodige variatie kun je stukjes vers fruit toevoegen, zoals aardbei, mandarijn of peer. Deze lunch kun je ‘s morgens klaarmaken en gemakkelijk meenemen naar je werk.

Dinsdag: Tosti

Een tosti klinkt erg vet en calorierijk. Dat klopt ook als je de tosti maakt van twee witte boterhammen met lekkere vette kaas en ham. Dit zijn totaal meer dan 400 Kilocalorieën!. Als je een tosti maakt van bruine boterhammen met één plak 30+ kaas en één plak ham wordt het hele verhaal veel beter. Deze versie is maar 250 Kilocalorieën. Als je er dan nog een sausje bij wilt, neem dan liever ketchup dan mayonaise. Ketchup bevat namelijk wel suikers, maar beslist geen vet.

Woensdag: Brood

Meestal bestaat de lunch uit brood. Daar is helemaal niks mis mee. Vooral volkorenbrood is erg gezond door de aanwezige vezels en het nagenoeg ontbreken van vet. Over het algemeen heeft brood de naam als dikmaker, maar dat valt best wel mee. De dikmakers zitten vaak OP de boterham. Neem dus bij voorkeur mager beleg op je sneetje volkorenbrood.

Donderdag: Salade

Lekker verfrissend is een salade als lunch. Maar val niet in de valkuil om een kant en klare salade in een bakje te kopen. Deze zijn, met name door de gebruikte sausjes, allesbehalve mager. Ook het overmatig gebruik van vette kaas en noten maakt dit niet de gezondste salade die er bestaat.

Met overgebleven groentes uit de koelkast, aangevuld met bijvoorbeeld stukje gekookte aardappel, draai je al snel een lekkere salade in elkaar.

Gebruik voor een lekkere dressing bij voorkeur magere yoghurt, olijfolie, azijn, honing of mosterd, aangevuld met verse kruiden.

Vrijdag: Snack-tijd

Ok, snacken klinkt niet erg ‘light’, maar toch kun je tussen de middag prima een broodje shoarma van kip eten. Let wel op de sausjes die er bij horen!

Ook een portobelloburger, als vervanging van de hamburger, is een prima mager en vegetarisch alternatief voor de ‘gewone’ hamburger.

Zaterdag: Soep

Als je lekkere soep wilt eten als lunch, is een heldere soep met veel verse groenten een goede keuze. Laat de room achterwege! Om de soep te binden kun je, in plaats van met boter en bloem, de soep binden met water en bloem. Dat scheelt weer wat calorieen.

Zondag: Luxe Sandwich

Maak voor jezelf, of voor het hele gezin, luxe sandwiches. Hier kun je van alles voor gebruiken en allerlei varianten op maken, zolang het maar vers en mager is. Neem wel volkorenbrood als basis en vergeet niet om te kruiden, bijvoorbeeld met Herbes de Provence! Ik durf te wedden dat het hele gezin lekker mee-eet, want een goed klaargemaakte sandwich met verse producten is niet te versmaden!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.