De kans op een hartinfarct halveren? Dat doet u zo! | Chiropractie Westland

De kans op een hartinfarct halveren? Dat doet u zo!

De kans op een hartinfarct halveren? Dat doet u zo!
Alan Jenks6 juli 20120AlgemeenVoeding

Heb je al besloten wat er vanavond gegeten wordt? Misschien niet voor de hand liggend, en zeker niet op een doordeweekse dag, maar er zijn hele goede redenen om regelmatig vis te eten. Het is niet alleen erg lekker, maar vermindert ook nog eens de kans op een hartinfarct tot wel 50%!

Hoewel vis veel cholesterol bevat, is dit de mensvriendelijke versie. Het zijn juist de verzadigde vetzuren in bijvoorbeeld kaas, rood vlees en fastfood die het niveau van slechte cholesterol doen stijgen. Vis en visproducten hebben dus nagenoeg geen impact op je cholesterol gehalte.

Wat is het geheim van vis?

Het is een feit dat veel goede stoffen bevat, afhankelijk van de soort vis natuurlijk. Vis bevat onder meer Vitamine B, mineralen en goed verteerbaar eiwit. Maar de belangrijkste reden om vis te eten zijn wel de visvetzuren. Deze helpen om bloed- en hartvaten gezond te houden en ze zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van baby’s.

Er is nog meer onderzoek nodig, maar voorlopige conclusies wijzen ook uit dat de visvetzuren helpen om de kans op depressie, dementie, diabetes en gedragsstoornissen zoals ADHD te verminderen.

De stof waar het om draait bij het halveren van de kans op een hartinfarct, is Omega-3. Visvetzuren behoren tot de n-3 langeketenvetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Een hele mondvol, maar het belangrijkste is om te onthouden dat deze stoffen positief werken voor het hartritme en de kans verkleinen op een plotselinge hartstilstand.

Welke vis en hoeveel?

Vette vis, zoals sardines, haring, makreel en zalm, bevatten hoge concentraties van deze DHA en EPA. Er zijn dus kleinere porties van nodig dan van bijvoorbeeld magere vis zoals koolvis of kabeljauw. Vissoorten zoals een lekkerbekje, kibbeling of gefrituurde inktvis zijn vooral vet door de manier van bereiding. Deze soorten bevatten dus maar heel weinig EPA en DHA.

2 porties per week is genoeg. Meer vis eten levert geen verdere voordelen op. Het is wel belangrijk om te weten dat vette vis ook schadelijke stoffen bevat, dus variatie is wel belangrijk. Maar weest gerust: deze schadelijke stoffen wegen bij lange na niet op tegen de positieve effecten.

Maar wat als je geen vis lust?

Veel mensen die geen vis lusten, of simpelweg nooit vis eten, slikken regelmatig visoliecapsules. Aangezien de aanwijzingen voor alle positieve effecten naar de vis-eigen vetzuren wijzen, is het niet uitgesloten dat ook andere stoffen in de vis meehelpen aan deze effecten. Om die reden is het aan te raden om de vis niet te vervangen door visoliecapsules. Het moet wel gezegd worden dat het natuurlijk geen kwaad kan…

De haken en ogen…

Natuurlijk zit er aan het eten van vis ook een risico, maar als je je gezonde verstand gebruikt, verse vis koopt en niet iedere dag vis eet, dan zijn deze risico’s te verwaarlozen en wegen niet op tegen de positieve effecten.

  • Eet niet meer dan 600 gram (4 porties) vette vis per week. Dit advies wordt gegeven met het oog op de mogelijke aanwezigheid van Dioxine in de vis als gevolg van milieuverontreiniging.
  • Dioxine wordt door zwangere vrouwen, en vrouwen die borstvoeding geven, direct doorgegeven aan het ongeboren kind. Het is daarom aangeraden om tijdens die periode geen vis te eten, of het eten van vis te beperken tot 2 porties per week (ong. 300 gram)
  • Eet vis nooit in combinatie met nitraatrijke groenten zoals sla en spinazie. Door deze combinatie kunnen schadelijke stoffen in je lichaam ontstaan.
  • Wees erg voorzichtig met het eten van zelf gevangen vis als het water vervuild kan zijn.

Laat u door de laatste paragraaf beslist niet afschrikken. Vis is lekker en gewoon erg gezond, mits met mate gegeten. Ga straks gewoon even boodschappen doen bij de visboer, en verras je gezin vanavond met een heerlijke, gezonde maaltijd!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.