De overgang: Een paar feiten op een rijtje | Chiropractie Westland

De overgang: Een paar feiten op een rijtje

Alan Jenks12 oktober 20120AlgemeenRelatie & Seksualiteit

Er zijn maar een paar zaken waar je tijdens je leven heel zeker van bent. Voor het vrouwelijke deel van de bevolking is dat de onvermijdelijke overgang. Zo rond je vijftigste levensjaar ga je dat duidelijk merken en uit zich in opvliegers, onregelmatige menstruatie en eventueel nachtzweten. We zetten even wat feiten op een rijtje.

Het is een natuurlijk en onvermijdelijk proces, maar toch zijn veel vrouwen hier bang voor. Bang voor de veranderingen in het lichaam die dit veroorzaakt, en bang voor de verandering in het leven tussen de lakens en de reactie van de partner hierop. Om op al deze vragen antwoord te krijgen, is het verstandig om eens een afspraak te maken met je huisarts om die angsten weg te nemen zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Kan ik de overgang herkennen?

Als je niet de pil gebruikt, kun je de overgang redelijk gemakkelijk herkennen. Je merkt dat je menstruatie langer uitblijft en daarna erg onregelmatig wordt.

Als je de pil gebruikt is dit lastiger te herkennen, omdat tijdens de drie weken dat je de pil slikt, het lichaam reageert zoals je normaal bent in de vruchtbare periode in je leven. Pas in de week dat je geen pil slikt, komen de reacties van je lichaam pas los, en dan meestal vrij heftig.

Andere symptomen zijn de bekende opvliegers, wel of niet gecombineerd met nachtzweten.

Als je zeker wilt zijn, kun je aan je huisarts vragen om je bloed te meten op hormoonwaarden. De huisarts zal dit onderzoek niet altijd direct doen, en zal eerst vragen naar je gevoel en andere symptomen. De test wordt meestal wel uitgevoerd als er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden zoals een mogelijke overgang voor een vrouw onder de 40 jaar.

Seks

Eén van de bekende overgangsverschijnselen is een droge vagina wat veroorzaakt wordt door de afname van het hormoon Oestrogeen. Dit hormoon is normaliter verantwoordelijk voor de productie van het vaginale slijm, wat als natuurlijk smeermiddel fungeert tijdens de penetratie. Forceer hierin helemaal niks, want dan wordt het alleen maar pijnlijker. Een glijmiddel of een vaginale gel kan hier prima uitkomst bieden.

Droge en gevoelige huid

Het lagere oestrogeen gehalte wordt ervaren in een droog en trekkerig gevoel in de huid. In feite komt dit door de veranderende hormoonhuishouding waardoor het zogenaamde collageen geleidelijk aan verdwijnt. Collageen zorgt voor elasticiteit van de spieren en de huid. Andere symptomen die hiermee te maken hebben zijn diepere rimpels, slapper en dunner haar, spieren slinken en botten worden kwetsbaarder door de afname van kalk. Hier kun je zelf wel wat aan doen door een goede huidverzorging, veel bewegen en een uitgebalanceerde voeding. In ieder geval zijn overmatige zon, nicotine, stress, alcohol en geraffineerde suiker sowieso de boosdoeners van een slechte huid, ongeacht of je in de overgang zit of niet.

Botontkalking?

Ook botontkalking is een gevolg van minder oestrogenen. Door het verliezen van botmineralen, vooral kalk, wordt het bot kwetsbaarder. Vanaf de overgang verloopt dit proces bij vrouwen steeds sneller. Wederom een goede voeding, voldoende beweging, niet roken en matig alcoholgebruik vertraagd dit proces. Ook kan de inname van extra calcium en vitamine D een goede aanvulling zijn.

Meer risico op hart- en vaatziekten

Door het dalen van de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam, heb je inderdaad een grotere kans op hart- en vaatziekten. Normaliter biedt Oestrogeen een bescherming tegen de risico’s op botontkalking en hart- en vaatziektes. Je kunt hier zelf wat aan doen door goede voeding, voldoende lichaamsbeweging, een goed gezicht en weinig ongezonde stress. Een gezond leven draagt sterk bij aan een verbeterde bloeddruk, cholesterol gehalte en de glucosespiegel. Hiermee kun je je weerstand tegen hart- en vaatziekten duidelijk verhogen.