De voordelen van de sauna | Chiropractie Westland

De voordelen van de sauna

De voordelen van de sauna
Alan Jenks19 oktober 20120Algemeen

Een sauna is niet alleen fijn om te relaxen, maar ook ontzettend goed voor lichaam en geest. In dit artikel gaan we in op de voordelen van de sauna, en hoe je hier het beste gebruik van kunt maken. Want sauna is niet alleen het opwarmen in een houten cabine, maar is een spel tussen afwisselend opwarmen, afkoelen en uitrusten.

In de sauna zitten is heerlijk. Je komt er helemaal tot rust, en als je wilt kun je jezelf nog meer in de watten laten leggen door het nemen van een heerlijke en ontspannen massage, een modderbad of een zoutwater bad. Alles is mogelijk in een wellness-centrum. Een sauna is niet alleen om te relaxen, maar is ook ontzettend goed voor je lichaam en voor je geest. Het saunagebruik heeft ontzettend veel voordelen, maar dan moet je wel de juiste regels toepassen om het maximale uit je saunabezoek te halen.

Met of zonder badkleding?

In beginsel maak je gebruik van de sauna zonder het dragen van badkleding. Om even kort te gaan: Je bent volledig naakt in de sauna. Naast het feit dat dit voor de meesten erg vrij en ontspannend kan voelen, geeft dit feit het lichaam de kans om maximaal te transpireren om uiteindelijk je huid en je lichaam te reinigen.

Het naaktzijn kan eerst even vreemd zijn, en in de eerste minuten zie je alleen maar naakte mensen, dik en dun, oud en jong, mooi en lelijk. Het is er allemaal. Maar na die 5 minuten zie je geen naakte mensen meer, maar zie je alleen nog maar genietende mensen. Mensen die net als jij gewoon een middag willen ontspannen.

Voel je je toch niet helemaal lekker als je naakt bent tussen al die mensen, dan bieden de meeste sauna’s ook uren met alleen maar dames of alleen maar heren, of tijden dat zwemkleding toegestaan is. Je hebt dus alle mogelijkheden om de sauna uit te proberen.

De voordelen van de sauna

Sauna is meer dan alleen maar relaxen, het biedt veel voordelen voor je lichaam en geest wat je direct na het saunabezoek zult merken. In beginsel is de sauna dé perfecte manier om je huid en je lichaam te ontgiften. Door het opengaan van je zweetklieren en het gigantische zweten, worden opgebouwde stoffen zoals sodium, alcohol, nicotine en diverse zware metalen op een natuurlijke manier uit je lichaam verwijderd. Laten we de belangrijkste voordelen van een sauna even op een rijtje zetten:

  • Je zweetklieren worden gestimuleerd waardoor je huid wordt ontgift.
  • Verbetering van de bloedsomloop waardoor je weefsels meer zuurstof krijgen.
  • De hitte opent je neusholten en reinigt je sinussen
  • De sauna helpt om je immuunsysteem te versterken.
  • Als je regelmatig naar de sauna gaat, wordt je huid mooier en zachter, waardoor je er jonger uit gaat zien.
  • Saunagebruik verhoogd de elasticiteit van je huid, waardoor je minder snel last hebt van rimpelvorming.

Het rondje sauna

Stap 1: Douchen
Nadat je je helemaal uitgekleed hebt, ga je eerst nog even naar het toilet. Daarna neem je een lekkere warme douche om jezelf op te warmen en lekker fris aan de sauna te beginnen. Dit is niet alleen voor jezelf prettiger, maar ook uit respect voor de mede-bezoekers. Droog jezelf daarna goed af, want een droge huid kan in de sauna via transpiratie beter afkoelen.

Stap 2: Voetbad
Neem als eerste een warm voetbad. Neem de tijd om je lichaam verder op te laten warmen door dit voetbad. Het zal je helpen om te kunnen transpireren.

Stap 3: De sauna
In de cabine ga je op de gewenste hoogte zitten of liggen, afhankelijk van wat je zelf prettig vind en de beschikbare ruimte. Als je zit, trek dan je voeten omhoog zodat je lichaam op één niveau zit.
De tijdsduur is erg persoonsgebonden, maar heeft een maximum van 15 minuten. Luister hierbij goed naar je lichaam: zodra het niet meer prettig voelt, ga je rustig naar buiten. Als je meer ervaren wordt, zal dit langer duren.

Stap 4: Afkoelen
Om af te koelen kun je even lekker naar buiten gaan. Door de frisse wind in te ademen koelt je lichaam gecontroleerd af. Als je het aandurft kun je een koude douche nemen (begin met je benen en werk rustig richting je hart!) en daarna eventueel een koud dompelbad. Is even doorbijten, maar het voelt heerlijk!
Het principe is dat je door het koude water je poriën afsluit, wat een tintelend gevoel oplevert.

Stap 5: Voetbad
Na de koude douche zoek je het warme voetbad op om weer lekker op te warmen.

Stap 6: Uitrusten
Neem na deze stappen minimaal 30 minuten de tijd om te relaxen en uit te rusten. Dit is erg belangrijk, want je lichaam en je geest moet dit allemaal even goed verwerken.

Drink veel water tijdens dit uitrusten. Tijdens het saunabezoek kun je wel 1 tot 1,5 liter vocht kwijtraken. Door juist op dit moment veel te drinken krijg je het optimale effect van het afdrijven van je afvalstoffen.

Dit klinkt allemaal erg ernstig, maar is het in feite niet. Hou je gewoon aan een aantal regels om maximaal effect te krijgen.

Maar het allerbelangrijkste is dat je geniet van je saunabezoek!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.