Depressief in de winter? | Chiropractie Westland

Depressief in de winter?

Depressief in de winter?
Alan Jenks15 oktober 20120AlgemeenStress

Nu de dagen korter gaan worden en het zonnetje het vaak af laat weten, belanden veel mensen in een dip. Bij de één wat dieper dan de ander, maar het is voor de meesten onvermijdelijk: Geen zin om op te staan, moeite om met de dag te beginnen en alles wat je aanpakt lijkt ineens een onoverkomelijke berg werk. Tijd om daar direct iets aan te doen!

Het draait allemaal om cortisol. Cortisol is een hormoon dat ons wakker houdt, dat het ons mogelijk maakt om te concentreren en dat ons stress bestendiger maakt. Cortisol wordt gevormd door het buiten zijn en het opvangen van daglicht. In de herfst en winter zijn de dagen korter en er is minder zonlicht, dus logisch dat je hoeveelheid cortisol afneemt en daarmee je geestelijke weerstand ook afneemt. Maar er zijn een paar dingen die je kunt doen om dit tot een minimum te beperken.

Daglicht geeft energie

Om de eerder genoemde cortisol aan te maken, heb je natuurlijk daglicht nodig. Direct zonlicht is niet echt noodzakelijk, gewoon lekker buiten zijn is al genoeg. Ga bijvoorbeeld in de lunchpauze even een halfuurtje lopen en neem in het weekend even ruim de tijd om een lekkere wandeling met het hele gezin te maken.

Slapen in het donker

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar slapen in een goed verduisterde slaapkamer is minstens zo belangrijk. Dit geeft je lichaam de kans om tijdens de nacht het hormoon Melatonine aan te maken. Dit hormoon stimuleert de cortisol-productie tijdens de dag.

Energie-dranken en suikers

Als je je moe en lusteloos voelt, kun je heel snel teruggrijpen op een sterke bak koffie, cola, thee of chocolade. Dit zorgt even voor een grote energieboost maar ebt heel snel weer weg en geeft een diepere terugval in energie achteraf.

Vermijd ook geraffineerde suikers zoals die voorkomen in koekjes, snoepjes, gebak en frisdrank.

Regelmatig leven

Om je energieniveau op een acceptabel niveau te houden, is het belangrijk dat je metabolisme (stofwisseling) in balans is. Als je bijvoorbeeld erg onregelmatig eet en slaapt is je stofwisseling niet in balans en zal bij een tegenslag je energieniveau direct gaan dalen.

Sporten geeft ook energie

Het zal even moeite kosten als je moe en lusteloos bent, maar sporten werkt zeer ontspannend en geeft je een duurzame energie-boost. Sporten maakt in de hersenen een aantal endorfines vrij. Het zijn juist deze stoffen die zeer heilzaam zijn voor je lichaam én voor je geest.

Let er wel op dat je niet extreem gaat sporten, dus tot de rand van de uitputting. Dit werkt averechts!

Stevige winterkost!

Over het algemeen veranderen onze eetgewoontes als de winter zich aan begint te dienen. De frisse salades en vers fruit wordt ingeruild voor onder andere stoofpotten en wild vlees. Dit is ook geen wonder want juist deze stevige kost bevat meer dierlijke proteïnen die het ons gemakkelijker maakt om overdag voldoende cortisol aan te maken.

Bij een herfstdip kun je dus zelf ingrijpen, zonder dat je naar medicijnen en oppeppende drankjes hoeft te grijpen. Als je deze tips ter harte neemt, ga jij fluitend en opgewekt de winter door!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.