Een ei is gezonder dan 30 jaar terug! | Chiropractie Westland

Een ei is gezonder dan 30 jaar terug!

Een ei is gezonder dan 30 jaar terug!
Alan Jenks24 juli 20120AlgemeenVoeding

alsHet is een bekend verhaal er over ‘vroeger’ wordt gesproken. Met name de oudere generatie wil nog wel eens refereren aan het wapenfeit dat ‘vroeger’ alles veel beter was. Wat je kocht was degelijker, duurzamer, goedkoper en het eten was veel voedzamer. In sommige gevallen zal dat misschien ook zo zijn, maar voor wat betreft een eitje bij het ontbijt is nu toch bewezen dat deze meer voedingswaarde bevat dan pakweg 30 jaar terug.

Eerst even een paar feiten over eieren en de consumptie daarvan: Wist je dat alle Nederlandse leghennen per jaar ongeveer 10 miljard (10.000.000.000) eieren leggen? Hiervan is ruim een kwart voor eigen consumptie, en de rest voor export. Het toppunt van de ei-consumptie ligt natuurlijk in de periode rondom Pasen. Dan werken we al Nederlander ongeveer 32 miljoen eieren weg!

Om even een idee te krijgen over de Europese consumptie van eieren per hoofd van de bevolking: Tsjechië heeft de eerste plaats met maar liefst 277 eieren per persoon. Daarna volgt Roemenië met 258, Frankrijk met 229, Italië met 211 en Duitsland met 203. Dan pas komt Nederland met 185 eieren.

De voedingswaarde van een gemiddeld ei

Eieren zijn beslist gezond, dat staat buiten kijf! Ze bevatten veel positieve voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en natuurlijke eiwitten. Deze laatste is belangrijk voor de spierweefsels en bindweefsels in het lichaam. Ook bevat een ei de stof Choline. Deze is heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het geheugen.

Eieren zouden, volgens diverse onderzoekers, een hartaanval verkleinen en helpen tegen aan ouderdom gerelateerde oogproblemen. Voor wie bang is om dik te worden van een eitje: geen probleem, want een ei bevat maar 74 Kcal.

Maar…een ei bevat ook verzadigde vetzuren. Dat is helemaal waar en dat is precies de reden dat eieren, ondanks de voordelen, toch een slechte reputatie hebben: Teveel verzadigde vetzuren verhogen je cholesterolgehalte in je bloed en dat is weer ongezond voor je lichaam.

Nieuw onderzoek: Eieren zijn gezonder geworden!

Al deze cijfers over voedingswaarde zijn de resultaten van onderzoeken van inmiddels jaren terug. Recent is er een nieuw onderzoek gedaan naar de huidige stand van zaken, en met een heel verrassende uitkomst: Het ei is gezonder geworden!

Het meest ongezonde deel van een ei, de verzadigde vetzuren, is in het hedendaagse ei duidelijk kleiner geworden. Voorheen 1,7 gram, tegen nu 1,3 gram. Dat is een vermindering van maar liefst 25%. Om dit even in context te zetten: Het algemene advies is om niet meer dan 20 gram onverzadigde vetzuren per dag te eten.

Ook is de hoeveelheid cholesterol afgenomen met 10% naar 177 microgram.

De hoeveelheid vitamine D (=goed voor je lichaam) is in het moderne ei bijna 2 x zo hoog als 30 jaar terug. Deze 1,6 microgram vitamine D is goed voor ongeveer 65% van de dagelijks geadviseerde hoeveelheid.

Betere voeding voor de kippen

Volgens de onderzoekers ligt de oorzaak heel duidelijk bij de voeding van de kippen. 30 jaar terug bestond kippenvoer voornamelijk uit vlees en beendermeel. Dit is in de loop van de tijd gewijzigd naar een samenstelling van granen, mais, koren, plantaardige oliën en proteïnen.

Dit heeft geresulteerd in eieren met een lager gehalte aan cholesterol en verzadigd vet.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je nu maar ongelimiteerd eieren kunt gaan consumeren. De aanbevolen hoeveelheid is 3 tot 4 eieren per week. Een paar meer mag ook, maar dan moeten andere cholesterolrijke producten wat minder worden gegeten.

Ten allen tijde: een uitgebalanceerd dieet is natuurlijk het allerbeste. En eieren kunnen daar prima deel van uitmaken.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.