Geef je stofwisseling een boost! | Chiropractie Westland

Geef je stofwisseling een boost!

Geef je stofwisseling een boost!
Alan Jenks6 september 20120AlgemeenVoeding


“Ik heb een langzame stofwisseling”
, hoor je weleens mensen zeggen als excuus voor hun overgewicht. Maar weinig mensen weten wat dat nu precies inhoudt en wat je er eventueel aan zou kunnen doen om de stofwisseling een boost te geven. Maar dat het duidelijk te maken heeft met over- en ondergewicht is een feit.

Als we het woord ‘stofwisseling’ opzoeken in het woordenboek, vinden we de volgende verklaring: “Stofwisseling, ook wel Metabolisme genoemd, is het geheel van biochemische processen die plaatsvinden in de cellen van organismen om in leven te blijven.” Ok, en nu in Nederlands!

Stofwisseling is het hele proces van de aanvoer van voedingsstoffen in het lichaam tot en met de afvoer van de afvalstoffen. Doel van dit proces is om energie te produceren. Energie voor het in leven houden van het lichaam. De snelheid waarmee het lichaam dit proces uitvoert verschilt van mens tot mens. Dit hangt sterk af van het geslacht, leeftijd en erfelijkheid. Om het niet té technisch te maken, houden we het er nu even op dat een snellere stofwisseling zeker mee zal helpen aan het verliezen van overgewicht.

Eet vaker en meer gekruid

Als je, zoals zo velen doen, drie grote maaltijden per dag neemt, dan wordt de stofwisseling tussendoor fors vertraagd. Domweg omdat er niets te wisselen is! Het is beter om 6 a 7 keer per dag een kleinere maaltijd te eten om de stofwisseling constant op gang te houden. Hoeveel maaltijden per je ook wilt nemen, vergeet nooit het ontbijt. Niet alleen jij, maar ook je stofwisseling moet wakker worden.

Je kunt met peper niet alleen je eten op smaak brengen, maar ook nog eens je metabolisme in een hogere versnelling zetten. Bijvoorbeeld rode- en groene chilipepers verhogen je stofwisseling gedurende een half uur met 20%. Niet erg veel, maar alle kleine beetjes helpen, nietwaar?

Drink koud water

Ook als je onvoldoende vocht drinkt, wordt je stofwisseling fors vertraagd. Zorg dus altijd dat je voldoende vocht, bij voorkeur water, drinkt. Dit is niet alleen goed voor de stofwisseling, maar ook voor een betere huid en een beter functioneren van je organen in het algemeen.

Drink je koffie alleen maar zwart

Voor de diehard koffiedrinkers in de morgen: het klopt inderdaad dat je na de eerste mok koffie een energie-boost krijgt. Koffie kan een licht stimulerende werking hebben op je stofwisseling, mits je een matige drinker bent. Bij overmatig koffiegebruik gaat dit effect weer volledig weg en zijn er meer nadelen dan voordelen. Overigens moet je je koffie dan wel zwart drinken, want de extra melk en suiker doen alle positieve effecten weer verdwijnen.

Neem rust en slaap voldoende

Als je weinig of niet slaapt, wordt de stofwisseling zeer ernstig verstoord. Dit beïnvloed de koolhydraatverwerking met als gevolg een vertraagde stofwisseling en een hongerig gevoel. Overigens kan vermoeidheid er ook weer voor zorgen dat je meer gaat eten, met name snoepen!

Beweeg méér

Bewegen is niet alleen goed voor je stofwisseling, maar komt ten goede aan je hele lichaam en welzijn. Maar als we specifiek over metabolisme spreken, is het verstandig om verstandig te bewegen. Dit kan in een sportschool zijn, joggen, of gewoon de fiets pakken naar het werk of toch die lift maar laten gaan. Iedere dag gewoon iedere gelegenheid aangrijpen voor een beetje inspanning zodat je hartslag in een hogere versnelling komt. Dit komt je verbranding van energy in de uren daarna zeker ten goede.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.