Gezond afvallen zonder trucjes? | Chiropractie Westland

Gezond afvallen zonder trucjes?

Gezond afvallen zonder trucjes?
Alan Jenks26 oktober 20120AlgemeenSportenVoeding

Het is een bekend probleem, een probleem van deze tijd: overgewicht. Wist u dat ongeveer 47% van de mensen in Nederland in meer of mindere mate lijden aan overgewicht? Het is duidelijk dat het noodzaak is om daar iets aan te gaan doen zodat je gezonder en langer kunt leven. Maar hoe kun je nu afvallen zonder daarna weer kilo’s aan te komen? Het geheim zit in het bewegen!

Overgewicht kan diverse problemen voor de gezondheid opleveren, zoals diabetes II, een fors verhoogde kans op hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten, hoge bloeddruk en soms zelfs kanker. Verontrustend genoeg om er nu eindelijk iets aan te doen.

Probleem bij de meeste diëten is het beroemde jojo effect: Als je afvalt met een crash-dieet val je inderdaad heel snel af, maar veel hebben het dan even gehad en stoppen met het dieet waarna de kilo’s er bijna letterlijk weer aanvliegen. Dit komt doordat je (weer) meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt.

Het basisidee is om tijdens het afvallen meer te bewegen om dit jojo-effect op te vangen. Je kunt dan als het ware meer eten. Bijkomend effect is dat je hierdoor ook spiermassa opbouwt, wat ook in rusttijd meer energie verbruikt.

Al met al een goede combinatie waaraan alleen maar positieve kanten zitten.

De Body Mass Rate

Het principe bij ieder dieet is hetzelfde: Om af te kunnen vallen moet je minstens 500 calorieën minder innemen door te eten, dan dat je verbruikt door het bewegen. Klinkt lastig, maar er is gelukkig een formule voor om je BMR te berekenen:

Voor mannen geldt:

BMR = 66 + (13.7 x je gewicht in kilo’s) + (5 x lengte in centimeters) – (6.8 x leeftijd in jaren)

Voor vrouwen geldt:

BMR = 655 + (9.6 x je gewicht in kilo’s) + (1.8 x lengte in centimeters) – (4.7 x leeftijd in jaren)

Dit is een algemene richtlijn en geeft het aantal calorieën wat je dagelijks verbruikt. Je dieet moet dus 500 calorieën onder deze BMR zitten.

Wat mag ik dan eten?

Het gaat te ver om hier complete diëten te beschrijven. Ik volsta voor nu even met een aantal richtlijnen:

  • Geen super strenge diëten, maar gewoon lekker en  vooral gezond eten.
  • Eet liever eiwitten dan koolhydraten. Dit is omdat je eiwitten gemakkelijker verbrand dan koolhydraten. Aan te raden zijn vette vis, magere yoghurt en eieren.
  • Laat suiker en zout nu eens staan. In heel veel kant-en-klaarmaaltijden zitten suiker en zout, soms in grote hoeveelheden. Maak dus je eigen maaltijden, dan weet je precies wat je eet.
  • Eet meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden, in plaats van één of twee grote maaltijden. Dit is beter voor je stofwisseling.
  • En als laatste: Drink veel water. Beslist geen vruchtensappen en al helemaal geen dranken als cola. Gewoon water, want dit bevat geen calorieën en lest toch de dorst. Bovendien krijg je een vol gevoel van water, wat je helpt in de strijd tegen het ‘snacken’.

En de beweging?

Ga elke dag minimaal een uur bewegen. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld actief zwemmen, wandelen, joggen of de hometrainer als het even slecht weer is. Erg motiverend is het feit dat je de grootste winst zult halen in de eerste 2 weken. Na die periode zal je al merken dat je niet zo snel meer buiten adem bent en gemakkelijker die trap op loopt.

En nu volhouden!

Afvallen gebeurt altijd met vallen en opstaan. Maar wat er ook gebeurt, hou vol. Na een ‘zonde’ even diep zuchten en weer opnieuw beginnen. De aanhouder wint en als je maar lang genoeg doorzet ga je uiteindelijk je doel bereiken!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.