Goed ontbijten is belangrijk! | Chiropractie Westland

Goed ontbijten is belangrijk!

Goed ontbijten is belangrijk!
Alan Jenks18 maart 20130AlgemeenVoeding

Er zijn steeds meer mensen die, om allerlei redenen, niet voldoende tijd nemen om in de ochtend te ontbijten. Zo nu en dan een ontbijtje overslaan is niet erg, maar zodra dit structureel wordt heeft dat beslist gevolgen voor je gezondheid en voor je lijn. Met name dit laatste wordt vaak verkeerd toegepast, want door het overslaan van het ontbijt val je beslist niet af. Integendeel!

Recent las ik het nieuwsbericht over een Brits onderzoek over ontbijten. Uit dat onderzoek bleek dat 26% van de onderzochte 5.000 volwassenen het ontbijt overslaan in een poging om af te vallen. Maar liefst 70% heeft geen tijd voor het ontbijt. Ook 80% van de ondervraagden gaven aan dat ze een ontbijt saai vinden, en niet lekker. Ruim de helft neemt alleen een uitgebreid in het weekend, samen met partner en eventueel kids. Iedereen heeft zijn of haar eigen redenen om het ontbijt over te slaan, maar het zijn in alle gevallen beslist verkeerde keuzes. Laten we eens kijken waarom.

Tijdens de nacht

Op het moment dat je ’s morgens opstaat, heb je gedurende een periode van 6-8 uur niets gegeten. Is niet erg, want je lichaam is in rust tijdens de nacht, en verbruikt een minimale hoeveelheid energie. Maar in de morgen heb je weer nieuwe energie nodig om je lichaam op te starten voor een nieuwe dag. Tijdens de nacht is je bloedsuikerspiegel gedaald, waardoor het lichaam ‘schreewt’ om energie. Je bloedsuikerspiegel zal daarna weer stijgen waardoor je lichaam op gang komt en je je beter kunt concentreren. Bovendien voorkom je op deze manier het tussendoor snoepen!

Een goede start

Het gezond ontbijt geeft je alvast een kwart van je energiebehoefte voor de dag. Het ontbijt moet in ieder geval bestaan uit bruinbrood of volkorenbrood in verband met de aanwezige koolhydraten, mineralen, vezels, vitamine B en eiwitten. Ook boter op je brood is belangrijk in verband met de essentiële Omega-3 en Omega-6 vetzuren, die weer van belang zijn voor de groei en ontwikkeling van je lichaam.

Naast een goed belegde boterham, is vocht en fruit ook van groot belang. Denk hierbij aan (versgeperste) sinaasappelsap of een kiwi. Voor wat betreft het drinken kun je denken aan een yoghurtdrankje, melk, thee, koffie of fruitsap.

Na een goed ontbijt heb je tijdens de ochtend geen zin in snoep, koek of andere snacks.

Ontbijten is goed tegen overgewicht!

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar het overslaan van het ontbijt werkt beslist niet mee in de strijd tegen ongewenste extra kilo’s. Naast het feit dat je lichaam zonder ontbijt niet kan functioneren, heb je halverwege de ochtend kans op snoep-aanvallen. Je gaat dan van alles eten, wat niet goed voor de lijn is. Om af te vallen is juist een gebalanceerd voedingspatroon nodig, bij voorkeur met een lage Glycemische Index, dus met koolhydraten die langzaam door het lichaam opgenomen worden.

De voordelen nog even op een rijtje

Het eten van een goed ontbijt is beslist een belangrijk onderdeel van een goed uitgebalanceerd voedingspatroon. Voor het overzicht even alle voordelen op een rijtje:

  • Goed ontbijten zorgt voor een goede verdeling van energie over de gehele dag.
  • Door deze energieverdeling kun je je beter concentreren en dus beter presteren.
  • Een goed ontbijt zorgt er voor dat je tussendoor niet onnodig gaat snoepen en snacken.
  • Een ontbijt is even een rustmoment om wakker te worden, niet alleen voor het lichaam maar ook voor de geest.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.