Goede voorbereiding voor de wintersport is belangrijk! | Chiropractie Westland

Goede voorbereiding voor de wintersport is belangrijk!

Goede voorbereiding voor de wintersport is belangrijk!
Alan Jenks19 november 20120AlgemeenSporten

Het is bijna weer zover! Over een paar weken vertrekken de eersten alweer voor de jaarlijkse wintersportvakantie in één van de vele gebergten die Europa rijk is. Ondanks het feit dat het ‘maar’ een week is, staat de vakantie altijd wel bekend om het hoge anti-stress effect. Maar dat werkt alleen als je blessurevrij terugkomt. Lees even verder voor een paar simpele tips om van je, meestal dure, vakantie een groot succes te maken!

Je hebt er maanden naar uitgekeken, en als je dan eenmaal aangekomen bent op je vakantieadres wil je zo snel mogelijk de piste op. Opeens zit je dus niet meer achter je bureau, maar ben je uren achtereen aan het sporten waarbij je spieren gebruikt waarvan je het bestaan niet eens afwist. En dan gaat het meestal mis: een verkeerde beweging en je valt…een botbreuk betekend een heel snel einde van je vakantie!

De belangrijkste oorzaak hiervan zijn slecht, of niet, getrainde spieren die plotseling aan het werk moeten. Wist je dat een beginnende skiër drie maal zoveel kans heeft op een blessure dan een gevorderde skiër?

Hier een aantal tips om maximaal van je welverdiende vakantie te kunnen genieten:

Bereid je lichaam voor

Je kunt jezelf al heel goed voorbereiden terwijl je nog thuis bent. Met een paar uren trainen per week heb je al heel wat gewonnen. Aangezien de meeste blessures aan enkels, onderbeenspieren en botbreuken zijn, kan ik je vooral aanbevelen om deze spiergroepen te trainen. Rustig hardlopen is een prima manier, maar ook schaatsen. In de weken vooraf kun je alvast een indoorskibaan bezoeken. Je traint dan, en het is ook nog erg leuk om te doen.

Ga niet direct de piste op

Als je aankomt, heb je vaak al een lange autorit achter de rug. Het is niet verstandig om dan gelijk de piste op te springen. Neem een halve dag om te acclimatiseren. Ga bijvoorbeeld even de auto uitladen, even lekker ergens een hapje eten en zoek in alle rust je materiaal even uit bij het verhuurbedrijf.

De juiste kleding

Bereid je thuis goed voor qua kleding. In het dal mag het dan lekker warm zijn, maar op de hoger gelegen pistes, zeker in combinatie met wat wind, kan het érg koud zijn. Tip: meerdere laagjes isoleert beter, en vergeet niet je bril, wanten en muts mee te nemen.

Drink water!

Tijdens het skiën is een vochtverlies van één liter per uur vrij normaal. Als je dan te weinig drinkt heeft dat direct invloed op je reactievermogen en wordt je sneller moe, met alle gevolgen van dien! Wacht even met alcohol tot de aprés-ski. Alcohol droogt namelijk uit, en maakt het vochtverlies dus alleen maar erger.

Bescherming tegen de zon

In de sneeuw kan de zon ontzettend intens zijn. Voor je het weet ben je verbrand, of lijk je net een verbrande kreeft tijdens de aprés-ski. Om dit effectief te voorkomen, gebruik dan een goede beschermende zonnebrandcrème op vetbasis. Gebruik onder geen beding de zonnebrandcrème die je nog hebt liggen van afgelopen zomer, want dat is meestal op waterbasis. Hiermee riskeer je bevroren gezichtsdelen, wat de vakantie er niet prettiger op maakt!

De juiste bril

Gebruik tijdens het skiën een goede skibril. Deze kan voorkomen dat je ogen (tijdelijk) beschadigen of zelfs sneeuwblind worden. Over het algemeen wordt aangeraden om een bril te kopen die ook bescherming aan de zijkanten biedt.

De Chiropractor helpt ook!

Ook Chiropractie kan helpen tijdens je voorbereiding van je wintersportvakantie. Maak een afspraak en laat je ruggengraat eens helemaal nakijken. Pas als dit belangrijke onderdeel van je lichaam in goede staat is, kunnen je zenuwen en spieren optimaal functioneren. Niet alleen belangrijk voor het skiën, maar ook heel goed als jaarlijks onderhoud van je algemene gezondheid.

En dan een laatste tip

Wees niet overmoedig tijdens het skiën. Ken je eigen beperkingen en bouw het langzaam op. Alleen op die manier kun je een week later blessurevrij terugkijken op een heerlijke week.

Ik wens u een hele fijne vakantie toe!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.