Het belang van het juiste kussen voor een betere nachtrust | Chiropractie Westland

Het belang van het juiste kussen voor een betere nachtrust

Het belang van het juiste kussen voor een betere nachtrust
Alan Jenks20 februari 20120AlgemeenLichaamshouding

Voor meer dan één op de drie Amerikanen is een goede nachtrust niet zo vanzelfsprekend als je misschien denkt. Volgens een enquête die onlangs gehouden werd door de National Sleep Foundation; zorgen een combinatie van dagelijkse stress en bepaalde manieren van leven (waaronder nachtelijke activiteiten en eet- en trainingsgewoontes) ervoor dat meer dan een derde van de Amerikaanse bevolking minder slaapt dan nodig. Het zal je niet verbazen dat ongeveer dezelfde hoeveelheid aangeeft dat slapeloosheid invloed heeft op de kwaliteit van hun leven.

Het recept voor een goede nachtrust voor de lange termijn

Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar de tijd die we besteden (of niet besteden) aan slapen. Een goede nachtrust hangt echter niet alleen af van de kwantiteit. Het gaat ook om de kwaliteit. Indien je slecht slaapt, wijzen deskundigen erop dat het ontwikkelen van een passende routine en het vermijden van bepaald gedrag rond bedtijd de kans vergroot dat je snel in slaap valt en de hele nacht lekker doorslaapt. Hier volgen enkele van hun adviezen:

  • Ga elke avond op dezelfde tijd naar bed en wordt elke avond op dezelfde tijd wakker.
  • Sport regelmatig maar zorg ervoor dat je in de twee tot drie uur voordat je naar bed gaat je hartslag niet meer opvoert.
  • Nuttig je avondeten niet te laat zodat je spijsvertering je nachtrust niet verstoort.
  • Drink veel water maar consumeer geen warme of koude dranken vlak voor of na bedtijd.
  • Verminder of vermijd de consumptie van cafeïne en andere opwekkende middelen.
  • Slaap op je zij en/of op je rug. Slaap nooit op je buik!

Wat betreft slaap doen de kleine dingen er meer toe dan je denkt;

  • Maak je kamer rond bedtijd zo donker mogelijk.
  • Vermijd achtergrondgeluiden zoveel mogelijk.
  • Zorg voor een koele, aangename temperatuur in de slaapkamer.
  • Slaap op een goede matras.
  • Kies het juiste kussen.

Doet jouw kussen zijn werk?

Laten we eerlijk zijn; je denkt waarschijnlijk niet al te veel na over het kussen waar je op slaapt. En je hebt waarschijnlijk ook niet heel lang nagedacht over de aanschaf ervan. Feit is dat de meeste mensen dit niet doen. Het gebeurt niet zelden dat iemand (of een stel) duizenden euro’s aan een matras van hoge kwaliteit besteedt en er vervolgens kussens bij koopt die het hoofd en de nek niet op de juiste manier ondersteunen. Dat komt doordat – hoewel ze weten dat slapen op een verkeerd matras kan leiden tot rugpijn – ze zich er niet van bewust zijn dat een slechte alignment van de nek en de bovenrug kan leiden tot andere, subtielere problemen die ze niet in verband brengen met de wervelkolom.

Indien iemands hoofd ondersteund wordt door een kussen dat of te hoog of te laag is in vergelijking met de rest van het lichaam, kan er spanning ontstaan in de nek en de bovenrug. Soortgelijke spanning kan ontstaan als de bovenrug niet in lijn met de nek wordt ondersteund (zodat het hoofd naar voren kantelt), of als het hoofd opzij kan rollen wanneer iemand op zijn/haar rug slaapt. Symptomen kunnen zijn: snurken, slapeloosheid en wakker worden met hoofdpijn, een stijve nek of een doof gevoel in armen en handen. Indien deze symptomen je bekend voorkomen, slaap je misschien op het verkeerde kussen.

Wanneer is een kussen het “juiste” kussen?

Het kiezen van een kussen is een heel persoonlijke beslissing. Een kussen dat voor de één perfect is, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Desondanks hebben we een aantal richtlijnen opgesteld die de keuze makkelijker kunnen maken. Het juiste kussen:

  • Ondersteunt je hoofd op de juiste hoogte, of je nou op je zij of op je rug ligt.
  • Ondersteunt zowel je hoofd als je nek in een neutrale positie wanneer je op je zij slaapt (zorg ervoor dat er geen gat zit tussen je nek en het kussen!).
  • Biedt voldoende steun aan zowel je nek als je bovenrug wanneer je op je rug slaapt.
  • Zorgt voor de juiste neutrale kanteling van je hoofd wanneer je op je rug slaapt.
  • Zorgt ervoor dat je hoofd niet opzij kan rollen wanneer je op je rug slaapt.
  • Is makkelijk om op te bewegen.

Kortom; zorg ervoor dat je een kussen vindt dat je nek ondersteunt, zachtheid biedt aan je hoofd en je wervelkolom in de juiste alignment houdt. Het moet lekker liggen!

Kooptips

  • Weet wat je prettig vindt. Heb je liever een “verend” kussen of eentje die zich vormt naar je hoofd en nek? Hoe compact moet je kussen aanvoelen? Vind je het belangrijk dat het materiaal ademt en een goede isolatie biedt tegen warmte en kou? Heb je liever synthetisch of hypoallergeen materiaal? Hoe duidelijker jij jouw wensen kenbaar kan maken, des te meer kans dat een verkoper met de nodige kennis jou kan helpen jouw ideale kussen te vinden.
  • Beknibbel niet. Net als de meeste producten, varieert ook de kwaliteit van het materiaal en de fabricage van elk kussen enorm. Ook de in de prijzen zijn natuurlijk grote verschillen te ontdekken. Koop, als het kan, een kussen van goede kwaliteit; deze is meestal gemaakt van materiaal dat betere ondersteuning, duurzaamheid en comfort biedt. Maar onthoud dat comfort en functie eerste prioriteit verdienen. Dat een kussen duur is wil niet per definitie zeggen dat het voor jou de juiste keuze is.
  • Neem de tijd om een “testritje” te maken. Veel warenhuizen, matrasverkopers en beddenwinkels hebben proefkussens die je mag uitproberen. Pas, als het even kan, de “Tien Minuten Regel” toe en test het kussen in jouw favoriete slaaphoudingen. Vergeet niet dat jij en jouw kussen de aankomende jaren iedere  nacht zo’n acht uur samen zullen doorbrengen; maak dus een verstandige keuze.
  • Koop geen bijpassend exemplaar voor je partner. Vergeet niet dat jouw partner waarschijnlijk een ander soort kussen nodig heeft dan jij.

Vraag om de deskundige mening van de arts die jouw nek en rug het beste begrijpt

Indien je niet zo lekker slaapt als vroeger, of als je wakker wordt met hoofdpijn, een stijve nek of een doof gevoel in armen en handen, dan nodigen we jou – en je kussen – uit in onze praktijk. Als chiropractisch arts begrijpen wij dat jouw manier van slapen jouw gezondheid beïnvloedt, en dat je gezondheid jouw manier van leven beïnvloedt. Bel vandaag nog om een afspraak te maken. Soms kan een kleine verandering een groot verschil teweegbrengen!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.