Hoe je wakker kunt blijven zonder koffie | Chiropractie Westland

Hoe je wakker kunt blijven zonder koffie

Hoe je wakker kunt blijven zonder koffie
Alan Jenks19 december 20120Algemeen

December is een erg drukke maand waarin je vast veel moet regelen en regelmatig een avondje uit bent. Je bent iedere avond later dan de bedoeling is. Maar overdag heb je natuurlijk gewoon je werk! Wat doe je dan? De hele dag door koffie drinken om wakker te blijven? Op de hele korte termijn zal dat even helpen, maar op de langere termijn ga je hier last van krijgen. Een aantal tips hoe je op een natuurlijke manier wakker kunt blijven zonder koffie of energiedrankjes!

Geef je ogen even rust

Als je onafgebroken naar een computerscherm zit te staren, vergt dat heel veel inspanning van je ogen. Hierdoor wordt je niet alleen slaperig en moe, maar je verliest ook nog eens je concentratie na een poosje. Niet erg effectief dus. Het is beter om regelmatig even je ogen af te laten dwalen om op die manier je ogen, en je hersenen, even rust te geven.

Eet een gezond tussendoortje

Een tussendoortje nemen doen de meeste mensen wel, maar dan wordt al snel naar de snack-automaat gegrepen om iets te nemen met veel suiker. Het is waar dat een snack met veel suiker een energie-boost geeft, maar die is maar van korte duur. Je bloedsuikerspiegel gaat daarna nog meer dalen, waardoor je futloos en slaperig wordt. Het is beter om een gezond tussendoortje te nemen zoals yoghurt, wortels, noten of vers fruit. Deze tussendoortjes geven je een langdurige energie die meer gedoseerd is.

Haal regelmatig diep adem

Als je diep adem haalt, wordt het zuurstofniveau in je lichaam verhoogt wat de hartslag vertraagd en de bloeddruk verlaagt. Deze zaken werken positief op de werking van je energieniveau en prestatievermogen. Om dit te realiseren haal je diep adem door je buik, beslist niet door je borst. Herhaal dit een aantal keren heel bewust en heel diep. Dit kun je gewoon achter je bureau doen.

Maak een korte wandeling

Het is inmiddels een bewezen feit dat een korte wandeling meer energie geeft, dan dat het energie kost. Wandelen, of beweging in het algemeen, zorgt voor extra zuurstof in je hersenen, aderen en spieren. Een korte wandeling kan wel tot 2 uur extra energie geven!

Water drinken!

Een belangrijke oorzaak van moeheid, en de daarmee samenhangende hoofdpijn, is het gebrek aan water. Dehydratatie wordt nog steeds onderschat. Zorg altijd dat je een flesje water bij de hand hebt en drink regelmatig ruim water.

Kleine siësta

Op kantoor zal het niet altijd mogelijk zijn, maar een klein dutje doet wonderen. Slaap niet langer dan 10 a 25 minuten en doe dit niet vaker dan één keer per dag, anders raakt je biologische klok van slag.

Er zijn tegenwoordig bedrijven dit probleem van moeheid onderkennen, en zogenaamde dutruimtes hebben ingericht voor het personeel die daar behoefte aan heeft. Als dit bij jou niet mogelijk is, doe dan gewoon even je ogen dicht tijdens de lunchpauze. Het zal je goed doen!

Afleiding

Zorg zo nu en dan voor wat afleiding. Té lang gefocust blijven op één ding is niet goed voor je alertheid en maakt je suf en moe. Doe zo nu en dan even wat anders, bijvoorbeeld een praatje maken met je collega of even op en neer lopen binnen het gebouw.

Het grootste deel van deze tips is ook toepasbaar als je de moeheid voelt aankomen als je aan het autorijden bent. In slaap vallen achter je bureau is niet zo erg, maar op de snelweg kunnen de gevolgen rampzalig zijn…

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.