Is het verkoudheid of is het de griep? | Chiropractie Westland

Is het verkoudheid of is het de griep?

Alan Jenks27 februari 20120Algemeen

Tijdens de wintermaanden staat de telefoon roodgloeiend met mensen die “griep” hebben. Alleen… ze hebben geen griep. Ken jij het verschil tussen een verkoudheid en griep?

De gewone verkoudheid (die zo vaak voorkomt dat ie inderdaad ‘gewoon’ is) ontwikkelt zich geleidelijk gedurende enkele dagen en kan beginnen met een zere keel, niezen en snotteren wat doorgaans leidt tot verstopping. De eventuele koorts is mild van aard (bij volwassenen). De hoest is vaak droog maar er kan ook slijm opgehoest worden door de verstopping.

Griep, daarentegen, begint vaak plotseling met koorts (vaak hoger dan 38.4 C en 3 – 4 dagen aanhoudend), hoofdpijn en pijn in het hele lichaam (myalgie). Mensen met griep voelen zich vaak uitgeput. De hoest is normaalgesproken droog en kan dagen tot weken aanhouden nadat alle andere griepsymptomen al zijn verdwenen.

Influenza of ”de griep” is geeft meer een systemisch beeld, wat betekent dat het je hele lichaam beïnvloedt, terwijl een verkoudheid zich doorgaans beperkt tot het bovenlichaam. Soms behoren een verstopte neus, niezen en een zere keel ook tot de symptomen van griep, maar dit zijn vaker symptomen van een verkoudheid. Griep is serieuzer van aard omdat het tot andere problemen kan leiden, zoals longontsteking bij jonge kinderen en mensen die hier vatbaar voor zijn.

Influenza wordt veroorzaakt door een virus. Over het algemeen kunnen virale ziektes doorgemaakt worden zonder een bezoekje aan de dokter. Antibiotica werken niet tegen virussen, dus alles wat je dokter je kan aanraden om te doen, is het gebruiken van pijnstillers, hoestonderdrukkers of anti-pyretica (koortsonderdrukkers).  Deze zijn stuk voor stuk zonder recept verkrijgbaar bij de drogist.

Wanneer je last hebt van de symptomen van verkoudheid of griep, kun je een bezoek aan je chiropractor overwegen. Deze behandelt het virus niet op een directe manier maar stimuleert het vermogen van je lichaam om de strijd met de indringers aan te binden. Op deze manier kan chiropractische zorg ervoor zorgen dat je minder vaak ziek wordt. Wanneer jouw immuunsysteem in topconditie is, zal het kleine indringers met gemak kunnen verjagen.