Krijg ik wel genoeg vitamines binnen? | Chiropractie Westland

Krijg ik wel genoeg vitamines binnen?

Krijg ik wel genoeg vitamines binnen?
Alan Jenks29 september 20120AlgemeenVoeding

De herfst is alweer officieel begonnen en de ‘r’ is weer in de maand. Volgens grootmoeders wijsheid weer tijd om extra vitamines in te nemen. Maar is dat nou echt nodig? En zo ja, welke vitamines heb ik dan nodig? We zetten het even voor je op een rijtje.

Vitamines zitten verspreid in alles wat we eten. Het is daarom erg belangrijk om, voor onder andere een verantwoorde vitamine inname, gevarieerd te eten. Er zijn natuurlijk altijd van die momenten dat even niet lukt als gevolg van tijdelijke drukte of andere oorzaken. Je kunt dan je vitaminebehoefte aanvullen met een vitamine-supplement. In principe zijn deze supplementen net zo goed als de natuurlijke vitaminen, maar kan nooit als vervanging dienen. Samen met de natuurlijke vitaminen krijg je ook heel veel andere gezonde stoffen binnen die niet in dat pilletje zitten. Het is dus altijd, waar nodig, een aanvulling en nooit een vervanging!

Uitzonderingen

Als je gevarieerd eet, krijg je in principe alle vitamines binnen die je nodig hebt. Het slikken van supplementen is dan voor de meeste mensen ook niet echt nodig. Uitzondering hierop zijn vrouwen met een duidelijke kinderwens. Het is bewezen dat deze groep het foliumzuur nodig hebben. Ook ouderen die in een verpleegtehuis zitten hebben erg veel baat bij extra vitamine D.

Als je rookt

Als je roker bent, heb je over het algemeen zo’n 40% meer Vitamine C nodig. De Vitamine C wordt namelijk in je lichaam afgebroken, waardoor er al snel een tekort ontstaat. Door het roken ontstaan er schadelijke stoffen in je lichaam, en het is onder andere de Vitamine C die deze schadelijke stoffen te lijf gaat. Je kunt de Vitamine C vinden in fruit, aardappelen en groente. Het innemen van een Vitamine C pil heeft hetzelfde effect.

Afvallen

Als je af wilt vallen eet je meestal minder dan je lichaam over het algemeen nodig heeft. Logisch gevolg is dat je daardoor minder calorieën en vitamines binnenkrijgt. Een multivitaminen pil is hiervoor een uitstekende oplossing.

Zwanger

Als je zwanger wilt worden, is het belangrijk om supplementen met foliumzuur te slikken. Als je al zwanger bent, is een supplement van Vitamine D een verstandige keuze.

Wat minder bekend is, is het feit dat ook aanstaande vaders goed op hun vitamine inname moeten letten. Zink, Foliumzuur, Vitamine C, Vitamine D en Selenium hebben een positieve invloed op de vruchtbaarheid van de aanstaande vaders.

Kleine kinderen

Voor een goede ontwikkeling van de botten, spieren en tanden, hebben kinderen tot een jaar of 4 extra Vitamine D nodig. Kinderen van die leeftijd halen niet genoeg van deze broodnodige vitamine uit hun voeding en meestal ook niet uit de zon.

Oudere huid

Mensen met een oudere huid zijn minder goed in staat om zonlicht om te zetten in Vitamine D. Dit geld voor vrouwen van 50 jaar of ouder, en voor mannen van 60 jaar en ouder. Deze groepen mensen hebben dus sowieso een extra shot Vitamine D nodig.

Eén van de stoffen die het lichaam aanmaakt zijn vrije radicalen. Bij de één wat meer dan bij de ander. Deze vrije radicalen kunnen niet gestopt worden, maar wel getemperd worden door middel van antioxidanten. Over het algemeen zijn de vitamines A, C en E als antioxidanten goed voor je huid. Speciaal voor rokers is de laatste vitamine groep van groot belang.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.