Onderkoeling tijdens wintersport | Chiropractie Westland

Onderkoeling tijdens wintersport

Onderkoeling tijdens wintersport
Alan Jenks17 december 20120AlgemeenSporten

Het is inmiddels december, Sinterklaas is terug naar de Spaanse warmte en de Kerstman staat voor de deur. De kerstvakantie wordt door veel mensen gebruikt voor een welverdiende wintersportvakantie. De vakantie is al eerder geboekt en alles wordt tot in detail voorbereid. Echt alles? Weet je bijvoorbeeld dat het gevaar van onderkoeling tijdens een wintersportvakantie bijna net zo groot is als een botbreuk?

In de wintersportgebieden kan het soms erg mooi weer zijn. Heerlijk zonnetje, heldere hemel en een onmetelijke hoeveelheid sneeuw. Als je je hotelkamer verlaat laat je je fleece maar achter, want het is lekker warm. Je hebt gewoon geen zin om je te warm te kleden en daardoor onnodig te zweten. Tijdens de dag gaat dit prima, maar zo rond een uur of 3 gaat de zon lager staan en wordt het al donkerder en kouder. Je bent nog op een hoge piste en om weer beneden te komen moet je nog een aantal liften nemen en een viertal afdalingen maken. De wind begint op te steken en je begint te rillen. Je partner schiet niet op en inmiddels ben je door de kou ook al een paar keer gevallen in de natte sneeuw. Je hebt nog een hele rit voor de boeg voordat je beneden kunt opwarmen met een Glühwein bij de open haard.

Onderkoeling, wat is dat?

Onderkoeling kan heel snel plaatsvinden, getuige het bovenstaande voorbeeld. We spreken van onderkoeling als de temperatuur van je lichaam onder 37° C daalt. Als natuurlijk reactie van het lichaam gaan de bloedvaten zich samentrekken zodat de warmteafgifte via de huid minimaal is en de restwarmte beschikbaar blijft voor de vitale organen. De symptomen zijn dan een bleke huid, rillen en klappertanden. Deze laatste twee zijn reacties om toch nog een beetje lichaamswarmte te produceren.

Of erger…

Als de situatie uit de hand gaat lopen, en de lichaamstemperatuur onder de 34° C daalt, spreken we van een ernstige onderkoeling. Dit kan ontstaan in het geval wanneer iemand een ongeval heeft gehad en, liggend in de sneeuw, lang moet wachten op de hulpdiensten. Beneden de 34°C gaat het lichaam slechter functioneren: Vitale functies worden minder, ademhaling en bloedsomloop worden trager en bewustzijnsstoornissen doordat de hersenen slechter gaan functioneren. Dit laatste uit zich in overdreven agressief of vrolijk gedrag.

Bij verdere daling van de lichaamstemperatuur houdt de betreffende persoon op met klappertanden en er ontstaan grote problemen in de werking van de vitale functies zoals de bloedsomloop, werking van de hersenen en de longen. Dit kan in extreme gevallen zelfs leiden tot de dood.

Is er iets te doen?

Als eerste: Onderschat nooit de gevaren van onderkoeling! Als een skimaatje onderkoeld dreigt te raken, is het letterlijk van levensbelang om verdere onderkoeling zo veel mogelijk tegen te gaan, in afwachting van de hulpdiensten. Knoop de volgende punten goed in je oren:

  • Verplaats de persoon naar een beschut plekje, indien aanwezig bij voorkeur in de zon en beschermd tegen de koude wind.
  • Dek de persoon toe met alles wat je bij je hebt. Laat iedereen een kledingstuk inleveren, maar zorg er wel voor dat er niet meer personen onderkoeld kunnen raken.
  • Als je voldoende kleding en dekens hebt, pak dan ieder lichaamsdeel apart in.
  • Als je een isolatiedeken bij de hand hebt, gebruik dit dan met de zilverkleurige zijde naar de persoon gekeerd.
  • Heel veel warmte gaat verloren via het hoofd. Bedek deze zorgvuldig, maar laat het gezicht vrij.
  • Indien beschikbaar, mag de persoon iets drinken, wat bij voorkeur warm en zoet is. Nooit opdringen!

Voorkomen is beter dan genezen!

Onderkoeling kan heel snel uit de hand lopen, en achteraf is er natuurlijk altijd spijt van een slechte voorbereiding en onderschatting van de gevaren van onderkoeling.

Draag altijd goede isolerende kleding die ademt, liefst in laagjes. Niet-ademende kleding wordt snel nat door het zweet. Draag ook een muts of helm en een beschermende bril.

Neem altijd een rugzakje mee met extra kleding, een thermoskan met een zoete, warme drank en iets te eten met veel calorieën.

Een laatste tip: Een isolatiedeken is iets kleiner dan een portemonnee en kost minder dan 5 euro. Wil jij voor dat geld het risico lopen?

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.