Onthaasten met Power-Yoga | Chiropractie Westland

Onthaasten met Power-Yoga

Onthaasten met Power-Yoga
Alan Jenks5 november 20120AlgemeenSportenStress

In deze tijd van snel, sneller en snelst zijn momenten voor jezelf ontzettend belangrijk. Het beoefenen van Yoga is voor veel mensen letterlijk en figuurlijk een verademing. Door middel van oefeningen op zoek naar je innerlijke en op zoek naar rust. Voor Yoga moet je wel openstaan. Als dit té ongrijpbaar voor jou is, en je wat nuchterder in het leven staat, dan is Power-Yoga wellicht een oplossing.

Power-Yoga is een variant op de Ashtanga Yoga, die haar oorsprong vindt in de traditionele Yoga uit Indië. Over het algemeen bestaat het beoefenen van Yoga uit een combinatie van oefeningen op het gebied van ademhaling, meditatie en yoga-houdingen. Binnen de Power-Yoga ligt de nadruk op het laatste.
Hoewel de oorsprong van Power-Yoga in de yoga ligt, is er niks zweverigs te vinden in deze vorm van sport. Zoals gezegd, ligt de nadruk ligt op repeterende bewegingen en oefeningen voor een soepeler en krachtiger spierstelsel en een goede conditie als primaire doel.

De voordelen van Power-Yoga

Om even een paar voordelen van Power-Yoga aan te halen:

  • Opbouw en versteviging van spierweefsel. (Dit kun je vergelijken met bijvoorbeeld fitness en body-pump.)
  • Conditieverbetering en vetverbranding. (Dit kun je vergelijken met bijvoorbeeld aerobics en joggen.)
  • Betere stressbestendigheid en een positievere levenshouding. (Dit kun je vergelijken met de klassieke yoga en meditatie.)

Voor de serieuze beoefenaar heeft Power-Yoga dus heel veel potentie voor zowel lichaam als geest.

Hoe werkt Power-Yoga?

De houdingen die je leert worden in een aaneengeschakelde serie uitgevoerd. Dit gebeurt in een relatief hoof tempo en zonder enige onderbreking. Deze speciale bewegingen worden gecombineerd met bijbehorende ademhalingsoefeningen. Het is de combinatie van de oefening en de ademhaling die zorgt voor een helende werking voor lichaam en geest.
Het gevolg van de oefeningen is het ontstaan van een bijzondere warmte (in de Yoga noemen ze dat: Levensenergie) in het lichaam die zorgt voor een betere doorbloeding van alle gewrichten, organen; zenuwen, spieren etc.
Het is algemeen bekend dat een betere doorbloeding van je lichaam op termijn helend werkt op het niveau van onzuiverheden, blokkades, ziektes en pijnen die het gevolg zijn van stress.
Uiteindelijk komt het hormonale stelsel beter in balans en de bloedsomloop wordt gestimuleerd. Ook het hart wordt krachtiger, spijsvertering wordt beter, en heeft deze vorm van Yoga een positieve invloed op het zenuwstelsel.

Voor alle leeftijden

Deze dynamische vorm van Yoga is geschikt voor iedereen, jong en oud. Je kunt de oefeningen aanpassen aan je eigen lichaam; en je eigen snelheid en ‘power’ toepassen. Het enige wat je in principe nodig hebt is de motivatie om je prettiger te voelen en te werken aan een betere conditie en kwaliteit van leven.

Waar kun je Power-Yoga beoefenen?

Uiteraard zou je dit gewoon zelf kunnen doen met behulp van een boek, maar door de grote impact van deze sport is het toch aan te raden om dit onder deskundige begeleiding te doen. Veel sportscholen bieden Power-Yoga aan als work-out.

Power-Yoga sluit prima aan bij de huidige trend van onthaasten. Ook de groeiende behoefte aan een gezonde geest in een sterk lichaam is debet aan de populariteit van deze vorm van Yoga.

Probeer het gewoon een keertje!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.