Oplossingen voor faalangst | Chiropractie Westland

Oplossingen voor faalangst

Oplossingen voor faalangst
Alan Jenks24 april 20130AlgemeenStress

Faalangst is een hele lastige aandoening en het komt vaker voor dan je denkt. In feite wordt faalangst bijna nooit gezien als iets volwaardigs. Meestal wordt het afgedaan met flauwe opmerkingen en wordt je probleem niet serieus genomen. Toch kan het je hele leven ontwrichten!

Het ontstaan van faalangst

Ieder mens is natuurlijk anders, met name hoe je reageert op de druk om te presteren. Toch kunnen we in het algemeen twee belangrijke oorzaken voor de meeste vormen van faalangst onderscheiden:

Te weinig zelfvertrouwen

Als je voldoende zelfvertrouwen hebt in jezelf en in wat je kunt, zal faalangst niet zo snel voorkomen, of alleen in positieve zin. Positieve faalangst wordt automatisch omgezet in energie om nog beter te kunnen presteren. Maar als je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt, kan dit heel snel omslaan in faalangst. Dit wordt nog eens versterkt door allerlei, soms goedbedoelde, reacties uit de omgeving. In deze reactie wordt vaak de nadruk gelegd op wat er misgegaan is, en niet op de vaak talrijkere positieve zaken. Er wordt vaak gelachen om een domme fout, wat meer dan genoeg is om iemand direct uit balans te brengen.

Stress om te moeten presteren

In deze tijd is de druk om te presteren gigantisch hoog. Je moet je examen halen, je moet je rijbewijs halen, je moet een perfecte presentatie geven. Alles moet! Doe je het niet goed, dan heeft dat gevolgen op sociaal of financieel vlak. Ook opmerkingen van vrienden en collega’s zoals “…het zal aan de voorbereiding hebben gelegen…”. Ook goedbedoelde, en ogenschijnlijke positieve, opmerkingen zoals “…jammer voor nu, maar de volgende keer gaat het vast beter…” is uit den boze, omdat het direct de lat zeer hoog legt voor de volgende keer. De faalangst steekt direct zijn kop weer op!

Wat kun je zelf doen?

Als faalangst een écht probleem is in je leven, kun je verschillende dingen doen. De meest belangrijke is om te werken aan je eigen zelfvertrouwen en om te leren hoe je jezelf kunt ontspannen, zodat de stress minder wordt. Laten we even een lijstje maken:

Ontspannen

Zoek een manier om te ontspannen. Dit kan zijn door middel van een leuke hobby, sporten of yoga. Met name voorafgaand aan een examen of presentatie is het belangrijk om te ontspannen. Door deze ontspanning werkt je lichaam beter, met name je hersenen. En het is juist deze laatste die je steeds hard nodig hebt om je faalangst de kop in te drukken.

Werken aan je zelfvertrouwen

Meestal weet je zelf niet eens waartoe je in staat bent. Als je naar jezelf kijkt, zal het lijstje met positieve eigenschappen en talenten niet erg lang zijn. Bespreek dit eens met je partner of met een hele goede vriend. Deze kijken met hele andere ogen naar jou en zullen wellicht een verrassend lijstje met talenten kunnen maken. Bespreek dit met hen, en vraag vooral naar hun motivatie. Je zult verbaast staan over de resultaten.

Je eigen gedachten

Zodra je stress voelt bij bepaalde gebeurtenissen, overdenk dan je gedachten. Meestal is de gebeurtenis niet de oorzaak van de stress, maar de gedachten die jij erbij hebt. Analyseer je gedachten en trek je conclusies!

Je talenten

Doe vooral de dingen waar je goed in bent. Niet alleen in je vrije tijd, maar juist ook op je werk. Als je werk niet past bij jouw set van talenten, wordt het misschien wel tijd om nu eens die baan te zoeken die écht bij je past en waar je gewoon goed in bent.

Professionele hulp

Op het moment dat de bovenstaande zelfhulp-tips niet helpen, wordt het tijd om professionele hulp te zoeken. Deze kan je helpen om de wirwar van gevoelens en gedachten te ordenen!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.