Roep een halt toe aan chronische oorontsteking bij kinderen | Chiropractie Westland

Roep een halt toe aan chronische oorontsteking bij kinderen

Het is 2 uur ’s nachts en gedurende het afgelopen uur is het aanhoudende gehuil alleen maar verergerd. Je loopt heen en weer in de gang en stelt alles in het werk om je ontroostbare kindje van tien maanden te kalmeren zodat de andere twee van 5 en 8 nog enigszins aan hun nachtrust toekomen. Je bent van plan om de dokter te bellen zodra deze aanwezig is …. nog zeven uur te gaan!

Hoewel jouw koter je niet kan vertellen wat er aan scheelt, zegt je intuïtie je dat het weer een middenoorontsteking is. De statistieken sluiten zich aan met jouw intuïtie. Oorpijn is de meest voorkomende reden voor een bezoek aan de kinderarts. Dat is voor de meeste ouders waarschijnlijk geen verrassing. Wat deze ouders wellicht wel zal verbazen is dat zowel de Amerikaanse Academie van Kinderartsen als de Amerikaanse Academie van Huisartsen een afwachtende houding aanbevelen ten aanzien van acute oorontstekingen. Onderzoek gepubliceerd in het prestigieuze ‘Journal of the American Medical Association’ wijst uit dat het wel of niet gebruiken van een antibioticakuur bij de kinderen geen verschil teweegbracht in koorts, oorpijn of het aantal toekomstige doktersbezoekjes. Antibiotica bleken slechts in een klein aantal gevallen de werking van het lichaamseigen immuunsysteem te overtreffen.

Tegelijkertijd hebben talloze onderzoeken naar manipulatieve therapieën, waaronder chiropractie, opmerkelijke resultaten getoond, zonder de bijwerkingen van antibiotica. Een baanbrekend onderzoek uit 1997 onder 332 kinderen variërend in leeftijd van 27 dagen tot 5 jaar resulteerde in reden om uit te gaan van een sterk verband tussen chiropractische behandeling en het oplossen van otitis media (de technische term voor middenoorontsteking).  Om één bevinding te benadrukken; 104 kinderen hiervan werden ingedeeld in de groep met chronische otitis media. Deze hele groep kinderen kreeg 5 chiropractische correcties. In de zes maanden die volgden, was het percentage van kinderen bij wie het opnieuw de kop opstak slechts 16%!

Laten we deze gegevens in een wat menselijker vorm gieten. Dit betekent dat 84% van de kinderen met chronische oorontsteking zes maanden lang geen oorontsteking meer kreeg na slechts 5 correcties. 84 % Van de betreffende ouders was een half jaar lang volledig vrij van middernachtelijke huilpartijen, slaapgebrek en leed van het aanzien van de pijn van hun kind.

Bovenstaand onderzoek ,dat gepubliceerd werd in een chiropractisch tijdschrift, gaf de aanzet tot verder onderzoek naar het  inzetten van chiropractische zorg bij acute en chronische oorontsteking. De cruciale vraag was: hoe houdt chiropractie zich staande tegenover de standaard pediatrische zorg. Een onderzoek uit 2003 dat gepubliceerd werd in een tijdschrift voor kindergeneeskunde behelsde een vergelijking van kinderen die standaard pediatrische zorg genoten en kinderen die manipulatieve therapie genoten. De uitkomst was dat kinderen die manipulatieve therapie hadden genoten minder aanvallen van Acute Otitis Media (AOM) en minder operatieve behandelingen ondergingen en een hoger aantal normale tympanogrammen vertoonden.

Dit ongelooflijke nieuws voor ouders is hierna meerdere malen bekrachtigd en bevestigd. De International Chiropractic Pediatric Association (ICPA) houdt zelfs een webpagina bij met alle gepubliceerde onderzoeken naar oorontsteking bij kinderen en de rol die chiropractie speelt bij behandeling en preventie. De laatste keer dat ik keek werden er 25 verschillende onderzoeken genoemd. Je kunt het volledige overzicht bekijken op: http://icpa4kids.org/Chiropractic-Research/Ear-Infection-Otitis-Media/

Al deze cijfers en onderzoeken zijn natuurlijk geweldig, maar waar het bij alle ouders uiteindelijk om draait is dat ze hun kind van de pijn kunnen verlossen en het op weg kunnen helpen naar succes op school, tijdens het sporten en in het leven zonder de constante teistering van oorontstekingen. Neem geen genoegen met ook nog maar één nacht heen en weer lopen op de gang met een huilende dreumes in je armen. Bel ons nu om een afspraak te maken voor een consult. Geef een volgende oorontsteking geen kans. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Bovendien brengt een kind dat pijn heeft enorm veel onrust teweeg. We vinden het belangrijk dat je in staat bent om in je eigen tempo alle vragen te beantwoorden en alle feiten te overwegen zonder dat je overhaaste beslissingen moet maken of een behandeling moet starten omdat je kind het uitschreeuwt van de pijn. Natuurlijk willen we jullie allebei ook zo snel mogelijk zien als je kind momenteel wel last heeft.