Slapen is meer dan alleen maar je ogen dicht doen! | Chiropractie Westland

Slapen is meer dan alleen maar je ogen dicht doen!

Slapen is meer dan alleen maar je ogen dicht doen!
Alan Jenks4 september 20120AlgemeenStress

Slapen is iets wat ieder mens nodig heeft, maar slapen is veel meer dan alleen maar je ogen dichtdoen en uitrusten. Slapen is de basis van een belangrijk levensproces waarbij je de dingen van de vorige dag verwerkt en jezelf opnieuw oplaadt voor de volgende dag.

Als je niet, of slecht, kunt slapen, heeft dit vaak meer gevolgen dan alleen maar de moeheid die je de volgende middag volledig knock-out slaat. Slapen behelst veel meer dan dat. Laten we eens wat feiten over (niet) slapen op een rijtje zetten!

Slecht slapen heeft vele gevolgen

Een chronisch slaapgebrek kan verregaande gevolgen hebben voor de gezondheid. Er kunnen allerlei problemen ontstaan die variëren van een slechter seksleven tot en met, in het allerergste geval, hartfalen. Iets minder bekend is het feit dat een groot deel van de normale huid-veroudering zich hersteld tijdens het slapen. Direct gevolg van minder slapen, is een slechter herstel van je huid waardoor je kans hebt op meer rimpels. Slecht slapen verhoogd ook het cortisol in je bloed, wat niet goed is voor het collageen, een stofje die je huid steviger maakt.

Slecht slapen heeft ook direct gevolgen voor je geheugen. Als je een goed nachtrust hebt, kunnen je hersenen (de hippocampus en de cerebrale cortex) alle informatie van de vorige dag goed verwerken en opslaan, en je klaarmaken voor een nieuwe dag met veel nieuwe informatie.

Sporten helpt bij het slapen

Er is een duidelijk verband tussen voldoende bewegen overdag, en goed slapen in de nacht. Diegene die moeite hebben om in slaap te komen, of een hele lichte slaap heeft, kan dit een heel stuik verbeteren door minimaal 3 a 4 maal per week stevig te sporten. Een stuk hardlopen, fietsen, sportschool, het maakt niet uit, als je maar beweegt! Andersom werkt het ook prima: Als je beter slaapt, heb je ook meer zin in bewegen. Zo kunnen deze twee activiteiten elkaar mooi in een gezonde balans houden.

En teveel slapen?

Het zou logisch zijn, als te weinig slaap ongezond is, dat dan teveel slaap wel gezond zou zijn. Maar, niets is minder waar! Lang slapen verstoord het bioritme en ontregelt de hersenfuncties. Mensen die langer dan 8 uur slapen hebben over het algemeen dezelfde klachten als mensen die heel kort slapen. Een goede balans, zoals alles in het leven, is dus noodzakelijk!

Beter slapen door veel daglicht

Wie overdag veel aan daglicht blootstaat, maakt in de avond het slaaphormoon melatonine aan. In de winterperiode moet je dus extra alert zijn om genoeg van het daglicht te genieten. Let wel op, want als je ’s avonds, tijdens de productie van dat slaaphormoon, aan teveel licht blootstaat, wordt de productie van dit slaaphormoon juist weer afgeremd en doet alle licht van overdag weer teniet. Dit negatieve effect geldt ook voor het uitstralende licht van bijvoorbeeld een beeldscherm of een televisie!

Ergernissen tijdens het slapen

Uit een recent Brits onderzoek blijkt dat je gemiddeld 2 uur slaap per nacht mist, als je last hebt van je bedpartner. Snurken kan natuurlijk een groot probleem zijn, maar het allergrootste probleem is, volgens het onderzoek, het nachtelijke gevecht en getrek om het dekbed.

Als je structureel last hebt van slaapgebrek, ga dan niet zomaar allerlei slaapmiddelen slikken. Dit is niet goed voor je lichaam, en je kweekt een afhankelijkheid van de slaapmiddelen. Neem contact op met je arts voor deskundig advies!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.