Snoep goed snoepgoed! | Chiropractie Westland

Snoep goed snoepgoed!

Snoep goed snoepgoed!
Alan Jenks5 december 20120AlgemeenVoeding

Sinterklaas is al weer druk bezig om alles te organiseren en in te kopen voor pakjesavond. Een hele gezellige periode, maar voor heel veel mensen ook een lastige periode: Van al dat traditionele lekkers wordt je weegschaal niet blijer van. Om nog maar te zwijgen van de aanslag op je lichaam door alle chocolade, marsepein en pepernoten.

In de december kun je er bijna niet omheen, speciaal als je kinderen hebt. Maar een beetje sturen kan helemaal geen kwaad. Het belangrijkste advies is om alles met mate eten, want het lichaam heeft iedere dag ruimte voor extra calorieën. Een handje pepernoten kan natuurlijk helemaal geen kwaad, maar als je een grote bak op tafel zet, en deze opeet, wordt het een ander verhaal.

Een ander voorbeeld zijn de bekende schuimpjes. Wist je dat in één schuimpje 13 calorieën zitten? Op zich niet zo veel, maar als je er 10 neemt heb je toch weer 130 calorieën te pakken. Ook bevatten de schuimpjes, net als bijvoorbeeld marsepein, ontzettend veel (witte) suiker. Suikers leveren in verhouding weinig voedingsstoffen en zijn, in grote hoeveelheden, natuurlijk erg slecht voor je tanden. En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke gewichtstoename door deze suikers.

Laten we eens wat snoepgoed op een rijtje zetten:

Chocoladeletter

Wist je dat één chocoladeletter, van 135 gram, maar liefst 730 kilocalorieën levert? Dat is bijna net zoveel als een warme maaltijd. Hierbij maakt het niet uit of je wit, puur of melk neemt. Een kleine letter van 65 gram levert met 350 kilocalorieën een stuk meer dan een gemiddeld ontbijt. Daarnaast heeft chocolade een hoog gehalte aan verzadigde vetten. En als je moet kiezen uit de drie ‘kwaden’, neem dan de pure chocoladeletter. Deze heeft tenminste nog wat andere voordelen voor de gezondheid.

Roomborstplaat

In (room)borstplaat zit nauwelijks vet, dus dat is het probleem niet. Goede roomborstplaat wordt gemaakt van verschillende soorten suikers, ongeslagen slagroom en een beetje water. Het zijn deze suikers die voor de calorieën zorgen: maar liefst 35 tot 40 kilocalorieën per plaatje.

Banketstaaf

Een echte banketstaaf wordt gemaakt van bladerdeeg en echt amandelspijs. Alle twee zijn dit forse calorie-bommen. Reken op zo’n 100 kilocalorieën per stukje van ongeveer 25 gram. Maar er is ook goed nieuws: maar liefst tweederde van de vetten in echt amandelspijs zijn onverzadigd, dus relatief goed voor je lichaam. Banketstaven met banketspijs (gemaakt van witte bonen en suiker) hebben dezelfde cijfers qua calorieën.

Marsepein

Marsepein is een product wat gemaakt wordt van gemalen amandelen, dus vooral onverzadigde vetten. Wel zitten er heel veel suiker en calorieën in. Een stukje marsepein van 25 gram levert al snel 110 kilocalorieën op!

Speculaas

Alle speculaasproducten zoals brokken, poppen en gevuld speculaas leveren heel veel verzadigd vet, dus niet heel erg gezond. Een klein uitzondering is het gevulde speculaas wat door de vulling van amandelspijs of banketspijs weer veel onverzadigde vetten levert. Een stuk gevuld speculaas van 30 gram levert ongeveer 140 kilocalorieën op.

Met mate…

Laten we duidelijk zijn: Je kunt er niet omheen om snoepgoed te kopen in de decembermaand, met name voor de kinderen. Maar doe alles met mate. Ook zijn er leuke alternatieven te verzinnen:

  • Zet een bakje met groene, rode en gele paprika-reepjes op tafel.
  • Geef de kinderen voor de afwisseling een mandarijn in plaats van snoepgoed.
  • Maak zelf eens oudhollandse pepernoten met je kids. Leuk om te doen, en je weet wat er inzit! (en ook vooral wat er NIET inzit…)
  • Een schoen-traktatie hoeft niet altijd snoepgoed te zijn. Een klein cadeautje is misschien veel leuker!

Wat je ook doet, doe het verstandig en snoep goed snoepgoed!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.