Sporten als je slank bent? | Chiropractie Westland

Sporten als je slank bent?

Sporten als je slank bent?
Alan Jenks29 maart 20120AlgemeenSporten

Veel mensen lijken ervan overtuigd dat sporten alleen nodig is als je te dik bent. Sporten doe je om af te vallen, toch? Nee, toch niet. Ook als je je ideale kledingmaat hebt en precies weegt wat je moet wegen, is voldoende beweging van levensbelang.

Natuurlijk is beweging belangrijk als je te veel weegt, maar ook als je op een gezond gewicht zit draagt het bij aan een betere gezondheid: voldoende bewegen vermindert de kans op hart- en vaatziekten, het verlaagt het cholesterolgehalte en het helpt om een te hoge bloeddruk te verlagen.

Als je te zwaar bent, heb je van dat soort zaken vaak eerder last dan wanneer je geen overdaad aan kilo’s met je meedraagt – maar het is niet zo dat slanke mensen zich over zulke kwalen helemaal geen zorgen hoeven te maken. Zoals te verwachten hebben slanke mensen die voldoende bewegen een prima LDL-cholesterolgehalte (dat is het cholesterol waardoor je bloedvaten dichtslibben, inderdaad). Maar wist je dat even slanke mensen die niets aan lichaamsbeweging doen vaak hetzelfde LDL-gehalte hebben als mensen met obesitas? Het is zelfs zo dat dikke mensen die genoeg bewegen op dit punt beter scoren dan inactieve slanke mensen. Met andere woorden: een hoog cholesterolgehalte en de bijbehorende kans op hartklachten heeft meer te maken met hoeveel je beweegt dan met je BMI (Body Mass Index: de verhouding tussen je geslacht, je gewicht, je leeftijd en je lengte). Onderzoek heeft laten zien dat slanke sporters zijn waren en aanzienlijk minder kans lopen op hart- en vaatziekten dan even slanke mensen die liever niets doen. Beweging is van groot belang als je hart je lief is. Wat je ook weegt!

Voldoende bewegen zorgt ook voor een grotere weerstand tegen virussen en ziektes. Ga je regelmatig aan cardio doen (sporten waarbij je hartslag omhoog gaat), dan zorgt dat er al op korte termijn voor dat je immuunsysteem krachtiger wordt. Daarmee loop je dus al direct minder kans om verkouden te worden of een griepje en andere infectieziektes op te lopen. Op iets langere termijn draagt het bij aan een betere gezondheid en verlaagt het je risico op beroertes, hartaanvallen, een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte, diabetes en zelfs kanker.

Een slank postuur en een gezond en sterk lichaam is geen vanzelfsprekende combinatie. Net zoals er te zware, maar kerngezonde mensen zijn (degenen die voldoende bewegen), zijn er beslist ook talloze slanke, veel minder gezonde mensen.

Dat je met voldoende beweging je uithoudingsvermogen vergroot, zal duidelijk zijn. Iemand die voldoende sport, kan langer hardlopen, maar ook langer wandelen zonder te rusten. Minder vanzelfsprekend is dat sporten je ook extra energie geeft. Vermoeidheidsklachten verdwijnen, je slaapt beter en je staat fitter op – een gevoel dat de hele dag kan aanhouden. Bewegen kan ook effectief zijn bij depressies en angstgevoelens: het reduceert stress en het helpt je om dingen los te laten en je geest te laten ontspannen. Endorfine, een stof die na het bewegen vrijkomt, heeft een positief effect op depressiviteit.

En tot slot is het natuurlijk ook zo dat voldoende beweging je helpt om je gewicht op peil te houden. De meeste slanke mensen die een zittend bestaan leiden blijven zo dun omdat ze een snelle stofwisseling hebben. Dat kan je hele leven zo blijven, maar meestal wordt je stofwisseling trager als je ouder wordt – en dan komen de kilo’s er toch echt aan. De conclusie is helder: of je nu te veel weegt, te weinig of precies genoeg, kom in actie!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.