Stoppen met roken in 5 stappen! | Chiropractie Westland

Stoppen met roken in 5 stappen!

Stoppen met roken in 5 stappen!
Alan Jenks29 juli 20120AlgemeenStress

Ben jij zo iemand die het pakje sigaretten met de antirook-waarschuwing naar beneden op tafel neerlegt om dit maar niet te hoeven zien en zeker niet aanleiding kan zijn voor een discussie met je partner of met je kids: “Waarom rook je eigenlijk?…..Je weet dat het gevaarlijk is, dus waarom stop je dan niet gewoon?” Tsja, gênante vragen waar je waarschijnlijk geen antwoord op hebt. En nog vervelender is het feit dat je wéét dat ze gelijk hebben!

Volgens het Stivoro, een instelling die strijdt voor een rookvrije toekomst, is er een duidelijke daling in het aantal rokers. In 2010 was het ‘nog maar’ 27% van de bevolking van 15 jaar en ouder die gemiddeld 14 sigaretten per dag rookte. Ongeveer 25% van deze rokers hebben een poging gedaan om te stoppen. Ondanks de vele mogelijkheden voor hulp bij stoppen, lukt het maar bij 10%  om een jaar of langer geen sigaret meer aan te raken.

Stoppen met roken is, volgens mij, meer een kwestie van wilskracht en goede begeleiding, dan een kwestie van medicijnen of andere hulpmiddelen, hoewel deze laatste wel kunnen helpen. Hieronder een 10-stappenplan om te stoppen met roken door het stellen van doelen, wilskracht en begeleiding van vrienden en familie.

De reden waarom je rookt

Zet voor jezelf op een rijtje waarom je rookt. Is het een gewoonte? Voel je je ongemakkelijk als je niets met je handen kunt doen? Is het tegen de stress?

Pak een vel papier en verdeel het in 2 kolommen: links maak je een lijstje met de punten die in jouw ogen een voordeel zijn van het roken, en rechts maak je een lijstje met de nadelen. Vergeet daarbij niet het geld wat je uit kunt sparen en natuurlijk de gezondheidsvoordelen.

Als het lijstje klaar is, moet je voor jezelf een afweging maken: Zijn de voordelen groter dan de nadelen? Wacht dan een tijdje en doe dit over een paar weken weer eens. Zijn in jouw ogen de nadelen van het roken groter dan de voordelen? Dan heb je je eerste stap gezet en kun je doorgaan met de volgende!

Maak een plan

Het is natuurlijk mogelijk om zonder enige hulp te stoppen met roken, maar de meesten onder ons hebben een motivatie en een ‘stok achter de deur’ nodig. Pak weer een vel papier en noteer voor jezelf de volgende zaken:

  • De definitieve stopdatum: kies een datum met weinig stress en voldoende afleiding, bijvoorbeeld het begin van een vakantie. Stop in één keer. Geleidelijk afbouwen gaat écht niet werken!
  • Reden(en) om te stoppen: Beschrijf de redenen waarom je wilt stoppen zo gedetailleerd mogelijk. Hierbij kun je gebruik maken van de notities uit de vorige stap.
  • Begeleider(s): Schrijf de namen en telefoonnummers op van diegene die je kunnen helpen als je een zwak moment hebt.
  • Beloning: Bedenk voor jezelf een aantal beloningen als je een aantal dagen of weken niet gerookt hebt. Hierbij moet je denken aan een DVD, parfum, avondje uit etc. Zorg ervoor dat je minstens 5 beloningen hebt voor de eerste drie (moeilijkste) weken.

Alles wat met roken te maken heeft: weggooien!

Loop heel kritisch door je huis en gooi alles weg wat met roken te maken heeft. Asbakken, sigaretten, shag, vloei, vuuraanstekers etc. Er mag niets meer in huis zijn (of in de auto!) wat je aan het roken herinnert. Ook dat laatste pakje sigaretten in de linnenkast ‘voor het geval dat’!!!!!

Verander gewoontes

Na een dag of drie is je behoefte aan nicotine verdwenen. Maar als je daarna dan toch weer eentje op wilt steken, wat dan?

  • Ontspan jezelf en denk aan iets anders. Bijvoorbeeld aan die leuke vakantie of dat avondje uit met je partner.
  • Ga naar een andere ruimte in het huis. Deze verandering van omgeving is goed om je gedachten te verzetten.
  • Lees de aantekeningen van stap 2 nog eens door, en wanneer nodig: bel één van je begeleiders op.

Mocht je toch in de fout gaan, besef dan dat het een terugval is waar je van kunt leren. Bedenk bij jezelf waarom je die ene sigaret opstak, noteer dat bij de rest van de aantekeningen van stap 2 en begin opnieuw.

Genieten!

Als je een lange tijd niet meer gerookt hebt, voel je je lichaam beter worden, meer adem, je huid ziet er beter uit en je ruikt van jezelf veel lekkerder.

Geniet van dit succes!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.