Tips voor een betere nachtrust. | Chiropractie Westland

Tips voor een betere nachtrust.

Tips voor een betere nachtrust.
Alan Jenks4 juli 20120AlgemeenLichaamshoudingStress

Een goede nachtrust is van het allergrootste belang voor je lichaam. Zonder deze nachtrust worden we geïrriteerd, gestrest, depressief en hebben we soms een erg kort lontje. Zonder goede nachtrust kan het lichaam zich niet herstellen van de vorige dag, zodat we de nieuwe dag heel erg slecht beginnen, met alle gevolgen van dien.

Slapeloosheid kan heel veel oorzaken hebben. Zonder hier nu verder op in te gaan, noemen we even een paar:

  • Teveel sport kort voordat je gaat slapen
  • Teveel eten kort voordat je gaat slapen
  • Snurken van je partner
  • Teveel alcohol en koffie
  • Hoge kamertemperatuur
  • Teveel stress en problemen.

Maar wist je dat de grootste veroorzaker van slapeloosheid rug- en nekpijn is? De oorzaak van die pijn kan van twee kanten komen: Eerste mogelijkheid is dat overdag het lichaam te zwaar belast is en/of teveel stress. Tweede oorzaak kan liggen in je slaaphouding, matras, kussen of de slaapkamer. Een combinatie van al deze factoren is natuurlijk ook heel goed denkbaar.

Overdag krijgt je lichaam het zwaar te verduren door directe fysieke inspanningen en/of door indirecte belasting als gevolg van stress. Tijdens een goede nachtrust krijgt het lichaam en geest de kans om zich te herstellen. Zodoende kun je weer fris aan de nieuwe dag beginnen. Laten we eens gaan kijken naar je slaaphouding, je bed.

Slaaphouding

De slaaphouding is ontzettend belangrijk voor een goede nachtrust. De ruggengraat bestaat uit maar liefst 24 wervels die allemaal stuk voor stuk erg kwetsbaar zijn als je ligt en/of slaapt. Een kleine verandering in de lighouding kan het zenuwstelsel irriteren door één van deze wervels, met ale gevolgen van dien.

Op je buik slapen is wel het slechtste wat je kunt doen, omdat dit extra spanning met zich mee brengt, met name in de nek, de schouders en de lage rug. Uiteindelijk zal dit problemen op gaan leveren.

Op je rug slapen is de meest ideale positie. Eventueel kun je een kussen onder je knieën leggen, wat minder spanning geeft in het onderste deel van je rug.

Op je zij slapen is ook een goede houding. Met name als je je onderste been gestrekt houdt en je bovenste been buigt. Eventueel kun je een kussen onder de knie van je bovenste been leggen voor een comfortabelere houding. Ook beide benen gebogen, eventueel met een kussen tussen de knieën, is een prima houding waarbij de ruggengraat recht blijft.

Matras

Eens in de tien jaar is het weer tijd om te kijken naar een nieuwe matras. Ga naar een slaapstudio en laat je op een professionele manier voorlichten. Geneer je niet, en ga ook rustig proef-liggen in de slaapstudio. Ga in geen geval een matras kopen wat je niet zelf uitgeprobeerd hebt, omdat de matraskeuze net zo persoonlijk is als de glazen van je bril. Het belangrijkste is dat je ruggengraat zich kan ontspannen en dat je comfortabel kunt liggen. Sommige winkels hebben de mogelijkheid om een matras thuis uit te proberen voor een aantal dagen.

Kussen

De keuze van een kussen is erg persoonlijk. De één houdt van een kussen waar je hele hoofd in verdwijnt, terwijl de ander graag een hard en plat kussen heeft. Naast het slaapcomfort, heeft het kussen als belangrijkste functie om de nek te ondersteunen zodat je ruggengraat recht en ontspannen is. Let hierop bij de keuze van een nieuw kussen. Je Chiropractor kan eventueel ook adviseren over orthopedische kussens.

Als je regelmatig last hebt van schouder-, nek- of rugpijn en daardoor niet kunt slapen, of heb je pijn als je ’s morgens opstaat, maak dan snel een afspraak met de chiropractor. Hij kan de oorzaak van de pijn vinden en u bevrijden hiervan. Hij kan je eventueel ook persoonlijk adviseren over je slaaphouding, je matras en je kussen.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.