Tuinwerk zonder rugpijn? Het kan! | Chiropractie Westland

Tuinwerk zonder rugpijn? Het kan!

Tuinwerk zonder rugpijn? Het kan!
Alan Jenks2 april 20120AlgemeenLichaamshouding

Zorgen voor je tuin is voor veel mensen een uiterst aangename bezigheid – maar ook een waarbij je rug het flink te verduren kan krijgen. Zeker aan het eind van de zomer, als de herfst inzet. De bladeren kleuren bruin, ze laten los en ze bedekken gras en planten onder een dik tapijt waar niemand blij van wordt. De hark erdoorheen, weet je dan, en net als met allerlei andere tuinklusjes weet je ook dat je je rug daarbij flink kan gaan opspelen. Het is dus van het grootste belang dat je weet hoe je die rug zo min mogelijk kan belasten. Alleen zo hou je plezier van je tuin, ook als hij fysiek aandacht vraagt!

Harken, bollen planten, grasmaaien en alle andere klusjes buitenshuis brengen de nodige risico’s met zich mee: hoge- en lage rugklachten, spanning in je nek, last van je schouders… Net als bij sporters wordt de kans op dat soort klachten groter als je lichaam niet voorbereid is op al die extra inspanningen. De eenvoudigste manier om blessures te voorkomen, ligt dus voor de hand: doe warmups en stretchoefeningen voor je de tuin in gaat, en wees je bewust van je houding als je aan het werk bent.

Atleten weten precies hoe ze overbelasting en blessures kunnen voorkomen door hun lichaam goed op te warmen. De American Chiropractic Association (ACA) stelt dat  10 tot 15 minuten stretchen vaak al genoeg is, met bijvoorbeeld een keuze uit trunk rotations (draaien met het bovenlijf), side-bends (bovenlichaam naar links en rechts buigen) en knee-to-chest pulls (naar de borst optrekken van de knieën). Om  je lichaam optimaal op je tuinactiviteiten voor te bereiden combineer je deze oefeningen met een korte wandeling die je bloedcirculatie stimuleeert, en sluit je het geheel af met nog wat extra stretchoefeningen.

Als je aan de slag gaat, wees je dan steeds bewust van je houding: ook dat kan veel klachten helpen voorkomen. Hou in elk geval je rug recht en je hoofd omhoog. Ook andere tips liggen eigenlijk voor de hand, hoewel ze licht vergeten worden als je eenmaal lekker bezig bent. Dus voor de zekerheid: gebruik je beenspieren (en niet je rug) als je iets optilt, en buig door je knieën (in plaats van je rug te krommen) als je iets opraapt. Draag je iets zwaars, zoals tuintegels of zakken aarde, hou ze dan zo dicht mogelijk bij je lichaam. Als het goed is heb je toch oude kleren aan! Ben je staand aan het werk, met een schoffel of een hark, belast je rug dan minimaal door de schaarstand aan te nemen: zet je rechtervoet iets naar voren en de linker wat naar achteren, en wissel die positie om de paar minuten. Heb je nog een ouderwetse motorloze grasmaaier, gebruik dan je gewicht om hem vooruit te duwen in plaats van de benodigde kracht uit je armen en je rug te halen.

Zeker net zo belangrijk is het om regelmatig even te pauzeren. Hou je werktempo in de gaten en leg je gereedschap even aan de kant als je lichaam aangeeft dat je moe wordt, vooral als het warm is. Drink daarbij ook voldoende water! ‘s Zomers zorg je er natuurlijk ook voor dat je geen last van de zon krijgt: draag een hoed, bescherm je huid met een goede zonnebrandolie of -spray en draag, als een klusje daar om vraagt, een veiligheidsbril. Werk je veel in de tuin, dan is het geen slecht idee om ook in andere veiligheidsartikelen te investeren. Denk bijvoorbeeld aan handschoenen tegen de blaren of een masker om allergische reacties te helpen voorkomen. Zo maak je het leven een stuk aangenamer! Daarnaast zijn er allerlei tuingereedschappen met een ergonomisch design te koop: met grotere handgrepen, bijvoorbeeld, of met schokabsorberende grepen of gebogen stelen. Een even effectieve als kosteloze tip is om niet te lang achter elkaar hetzelfde te doen of in een bepaalde houding te blijven zitten. Wissel af en toe van positie of stap tijdelijk over op een ander klusje: van harken naar blad rapen, en dan weer een stukje harken. Dat voorkomt pijn door langdurig herhaalde bewegingen of andere overbelasting van bepaalde spiergroepen. Is er echt veel werk aan de winkel, dan kan het geen kwaad om je werkzaamheden vooraf goed te plannen. Doe dat realistisch en vraag niet te veel van je zelf. Uiteindelijk is je tuin een luxe waarvan je wilt genieten, en niet een waar je last van wilt hebben.

Zelfs met al deze goede raad kan het natuurlijk nog gebeuren dat je je lichaam de volgende dag flink kunt voelen, zeker als je normaal gesproken geen lichamelijk belastend werk doet. Gebruik dan ijs om de pijn te verlichten. Werkt dat niet of heeft het onvoldoende effect, maak dan beslist even een afspraak met een chiropractor.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.