Vrolijke en positieve mensen zijn gezonder! | Chiropractie Westland

Vrolijke en positieve mensen zijn gezonder!

Vrolijke en positieve mensen zijn gezonder!
Alan Jenks27 juli 20120AlgemeenStress

Je hebt soms van die dagen dat alles wat mis kàn gaan, ook daadwerkelijk in de soep loopt. Het is dan ontzettend moeilijk om toch vrolijk je huis binnen te stappen en met een positieve uitstraling je partner een kus te geven en je kids te begroeten. Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

Vrijdag de dertiende is niet de enige dag dat er van alles mis kan gaan. Waarschijnlijk heb jij ook wel eens van die dagen dat je liever in bed duikt: Net een snelheidsboete gekregen, daardoor te laat op je afspraak, de afspraak loopt uit en je bent veel te laat om de kleine uit de crèche te halen. Je kind wil overgeven op de achterbank van je 2-weken oude auto met lichtgekleurde stoffen bekleding. Misschien wat overdreven allemaal, maar je begrijpt vast wel over wat voor dagen ik het heb.

Het is inmiddels een bewezen feit dat sikkeneurig en humeurig zijn een ongezonde invloed heeft op je lichaam. Misschien niet direct, maar stress, depressie en boosheid maken je op de lange termijn ziek! Het is dus belangrijk om jezelf aan te leren hoe je om moet gaan met negatieve situaties die je somber en humeurig maken. Gezonder voor jezelf en prettiger voor je omgeving! Hieronder een aantal tips die je gemakkelijk zelf toe kunt passen en waardoor je weerbaarder bent tegen negatieve situaties.

Chocolade!

Dit zal menigeen als muziek in de oren klinken. De koolhydraten en de suiker in chocolade geven je een gelukkiger gevoel. Je hersenen worden namelijk gevoeliger voor Endorfine na het eten van dit gewilde tussendoortje. Endorfine zijn ook te omschrijven als de stoffen die je een gelukzalig gevoel geven. Voor diegene die niet van chocolade houden een tip: Sport, seks en verliefdheid geven hetzelfde effect! Tsja, en chocolade eten tijdens de seks….ach, wie weet…

Probeer goed te slapen

Het klinkt misschien als een open deur die ingetrapt wordt, maar toch wordt dit vaak onderschat. Een goede nachtrust heb je gewoon nodig om de afgelopen dag te verwerken en nieuwe energie op te doen voor de volgende dag. Als het niet lukt om te slapen, pak dan even een boek waardoor je waarschijnlijk vanzelf in slaap valt, met boek en al!

Nu we het toch over slapen hebben: Op tijd naar ben en vroeg op! Met name dit laatste is erg belangrijk. Vroeg opstaan in de ochtend geldt als een soort lichttherapie waardoor je biologische klok beter werkt. Uit onderzoek is bewezen dat mensen die vroeg opstaan, minder last hebben van depressies.

Je huisdier aaien

Als je met een rothumeur binnenkomt, neem dan even de tijd voor jezelf om tot rust te komen, voordat je je hele gezin meeneemt in je humeur. Ga even rustig zitten, neem je huisdier op schoot en ga deze aaien. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar je krijgt er een gelukkiger gevoel door. Je hersenen maken dan namelijk een stof aan die verantwoordelijk is voor je geluksgevoel: Serotonine.

Beweeg regelmatig

Ook al klinkt dit tegenstrijdig, als je geen energie meer hebt om tegen die negatieve gevoelens op te boksen, kun je het beste even gaan sporten. Sporten kost energie, maar levert ook heel veel positieve energie op. Ook maakt je lichaam de stof Fenylethylamine aan, wat je een blij gevoel geeft! Je hoeft niet vreselijk uit je dak te gaan met sporten, want een fikse wandeling is ook al afdoende.

Ken je grenzen

Een veelvoorkomende oorzaak van negatieve gevoelens is dat je over je eigen grenzen heen gaat. Je doet beloftes die je niet waar kunt maken waardoor je in tijdnood komt en daardoor veel stress te verwerken krijgt. Voordat je ‘ja’ tegen iets zegt, moet je jezelf goed afvragen of je dat ook daadwerkelijk wilt. Het is beslist niet altijd egoïstisch als je voor jezelf kiest. Je zult zien dat je je veel gelukkiger voelt, en ook meer gewaardeerd en gerespecteerd wordt, als je kunt zijn wie je werkelijk bent!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.