Wat is Aerobics? | Chiropractie Westland

Wat is Aerobics?

Wat is Aerobics?
Alan Jenks17 oktober 20120AlgemeenSporten

Aerobics bestaat al heel lang en wint steeds meer aan populariteit. Dit is met name te danken aan de lage instap en de diversiteit aan vormen van Aerobics die allemaal maar één doel hebben: Het in groepsverband handhaven en mogelijk verbeteren van de algehele lichamelijke conditie. Of dit iets voor jou is? Lees verder en stel die vraag daarna nog eens!

Aerobics is een combinatie van oefeningen met je lichaam om je hart en longen te trainen met als doel een verbeterde algehele gezondheid. Voorheen bestonden de oefeningen alleen maar uit danspasjes, maar tegenwoordig is het veel gevarieerder en bestaat uit huppelen, marcheren, lopen, dansen en springen, wel of niet gecombineerd met intensieve armbewegingen.

Het bijzondere van de moderne aerobics is de hedendaagse, bij voorkeur swingende, muziek die de oefeningen moet ondersteunen. Deze muziek moet continue zijn, dus zonder onderbrekingen tussen nummers. Op deze manier ontstaat er tijdens de training tempo en vooral continuïteit.

Onderdelen van de training

Je kunt aerobics volgen bij een keur van sportscholen, wel of niet gespecialiseerd in Aerobics. Maak eerst een afspraak voor een proefles, zodat je kunt beoordelen dat de training wel zinvol is en een goede opbouw kent. Een goede Aerobics les zou ongeveer uit de volgende onderdelen moeten bestaan:

Warming-up
Voor iedere sport is een juiste warming-up van groot belang om de spieren voor te bereiden op het werk wat er aan staat te komen. Zonder deze warming-up ga je de spieren forceren, wat onherroepelijk blessures zal opleveren.

Aerobic gedeelte
In het werkelijke aerobic deel werk je naar een hoogtepunt toe. Je begint rustig aan maar naarmate de tijd vordert wordt de muziek wat sneller en de bewegingen intensiever om uiteindelijk je hartslag tussen de 140 en de 150 BPM (Beats Per Minute) ligt. Hiervoor volg je de bewegingen van de instructeur, wel of niet gecombineerd met materialen zoals kleine gewichten.

Cooling-down
Om je hartslag weer op normaal niveau te krijgen, en je aan te geven dat je spieren zich weer kunnen ontspannen, is ook een cooling-down een belangrijk onderdeel van de training.

Gebruik het juiste schoeisel

Voor iedere sport is het gebruik van de juiste schoenen van heel groot belang. Dit geld natuurlijk ook voor Aerobics:

  • Kies voor schoenen met geribbelde zolen, voor een optimale grip op de vloer.
  • Kies altijd voor schoenen met een witte zool. Een zwarte zool laat strepen achter op de sportvloer waarvoor de beheerder je niet dankbaar zal zijn.
  • Denk er aan dat je voeten tijdens de training uitzetten. Koop je schoenen zeker niet te klein!

Let op blessures

Hoewel de algemene eerste indruk is dat het beoefenen van aerobics niet erg blessuregevoelig is, komen er toch regelmatig ongelukjes voor. Met name door de soms extreme bewegingen van de voeten en onderbenen, komen vooral enkeldistorsies, spier- en peesscheurtjes, achillespees- of beenvliesontstekingen, spierkramp in de kuitspieren en algemene klachten omtrent de knie. Laat je hier vooral niet door afschrikken, want als je je oefeningen op de juiste manier doet, inclusief warming-up en cooling-down, is de kans op blessures heel erg klein.

Verschillende vormen van Aerobics

In de loop van de tijd zijn er talloze vormen van Aerobics ontstaan. Ik noem de meest populaire van dit moment:

Bodystyling of Bodyshaping
Hierbij doe je veel spierversterkende oefeningen om je lichaam weer in ‘vorm’ te krijgen. Hierbij gebruik je gewichtjes en/of elastische banden.

Interval-aerobics
Hierbij wordt de intensiteit van de oefeningen afgewisseld. Dit kan erg effectief zijn.

Step-aerobics
Hierbij wordt een step, of een platform gebruikt. Dit is vooral effectief voor spierversterking en vetverbranding.

Aqua-aerobics
Deze vorm doe je in een zwembad met behulp van gewichtjes. Met name erg effectief voor conditietraining.

Dans-aerobics
Deze laatste is op dit moment erg populair. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende dansen zoals bijvoorbeeld de Salsa. Andere namen voor deze vorm zijn Go Go Moves, Bodyjam en Dance Workout.

Nog steeds enthousiast? Gewoon lekker doen!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.