Wat is ischias? | Chiropractie Westland

Wat is ischias?

Alan Jenks5 mei 20120AlgemeenPijnbestrijding

De term ischias wordt vaak op onjuiste wijze gebruikt. Bij ischias is er sprake van pijn in de heupzenuw die van de onderrug doorloopt langs elk been. Ischias is een symptoom (net als jeuk), het is geen diagnose (zoals Parkinson). Ischias kan variëren van zo nu en dan wat last tot een afschuwelijke pijn die lopen vrijwel onmogelijk maakt.

Er kunnen talloze oorzaken ten grondslag liggen aan pijn aan de heupzenuw. Een chiropractor kan je helpen om de grootste boosdoener te achterhalen door middel van een onderzoek en kan je ook doorverwijzen voor diagnostisch onderzoek zoals een röntgenfoto, een MRI of een CT scan om de onderliggende structuren te bekijken.

Om de vraag ‘wat is ischias’ goed te kunnen beantwoorden, is het nuttig om enkele anatomische structuren nader te bekijken. De heupzenuw is zowel de langste als de breedste zenuw in je lichaam. Ze begint in de onderrug als vijf afzonderlijke zenuwen die ontspruiten in vijf verschillende wervels; L4, L5, S1, S2 en S3. Deze zenuwen komen bij elkaar en vormen één grote bundel die zich vervolgens splitst en langs de billen en de gehele lengte van de benen loopt. De heupzenuw is (direct of indirect) verantwoordelijk voor bijna alle gevoel in je been, waaronder het gevoel in de huid van bovenbenen en billen.

Ischias treedt op als er sprake is van beknelling of irritatie van de heupzenuw. De pijn wordt gevoeld in de onderrug en het been, maar de locatie van de pijn strookt niet altijd met de locatie van het onderliggende probleem. Omdat de heupzenuw zo lang is en helemaal om en door de bilspieren heenloopt, is er een deskundige voor nodig om te bepalen of de pijn veroorzaakt wordt door beknelling van de wervels, van spiersamentrekkingen of van iets anders. Nogmaals; ischias is een symptoom, niet een diagnose.

Hoewel ischias meestal geassocieerd wordt met pijn, kunnen er ook andere symptomen optreden zoals tintelingen, een verdoofd gevoel of spierverzwakking. De pijn kan bijna constant aanwezig zijn of zich met tussenpozen aandienen. Indien je het vermoeden hebt dat jij ischias hebt, houd dan bij waar de pijn zich bevindt, hoe lang de pijn duurt en hoe intens de pijn is. Jouw specifieke pijngeschiedenis speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de oorzaak van de pijn.

De behandeling van ischias hangt af van de onderliggende oorzaak, er is dus geen eenduidige aanbevolen route voor de behandeling ervan. Chiropractors gebruiken een heel scala aan niet invasieve behandelingen waaronder manipulatie van de wervelkolom, fysiotherapie, doelgericht stretchen en ‘active muscle release’ technieken. Ze zullen het ook met je hebben over de rol die voeding en hydratatie spelen bij het verminderen van ontstekingen van weefsels en het gezond houden van de wervels. De wervelkolom, wervels, spieren en de zachte weefsels spelen allemaal hun eigen rol bij ischias en zouden beoordeeld en behandeld moeten worden als een onderdeel van een onderling verbonden systeem.

Het belangrijkste om te onthouden van dit artikel is dat ischias (pijn aan de heupzenuw) een symptoom is van een onderliggende toestand. Je wordt pas beter wanneer die onderliggende toestand geïdentificeerd is door middel van een combinatie van onderzoek, beschouwing van de geschiedenis en beeldvormende diagnostiek.