Wat kun je doen tegen snurken? | Chiropractie Westland

Wat kun je doen tegen snurken?

Wat kun je doen tegen snurken?
Alan Jenks30 november 20120AlgemeenRelatie & Seksualiteit

Er wordt meestal erg lacherig gedaan over snurken. Soms kan het inderdaad erg grappig zijn, maar diegene die snurkt zit soms met een heel groot probleem. Niet alleen is snurken erg lastig voor de snurker zelf, maar kan ook grote problemen opleveren binnen een relatie. Hoe vaak wordt jij per nacht wakker als je partner vrolijk aan het snurken is? Tijd om hier eens wat aan te doen!

Er zijn geen officiële cijfers bekend over het aantal snurkers in Nederland. Er zijn maar weinig die zich hiermee melden bij de huisarts. Het blijft dus een verborgen probleem, en schattingen lopen dan ook uiteen tussen de 10% en de 50% van de Nederlanders die regelmatig snurken.

Hoe ontstaat snurken?

Er zijn een paar varianten in soorten snurkers, op basis van het ontstaan hiervan:

Ongeveer één-vijfde deel van de snurkers die zich melden bij de KNO-arts heeft een te kleine onderkaak. Deze onderkaak zakt weg tijdens de slaap, en staat in basis al te ver naar achteren. Gevolg is dat de tong en het strottenklepje bijna tegen de keelholte zakken. Dit geeft trillingen en dus het kenmerkende snurk-geluid.

Bij het overgrote deel blijkt dat het zachte, achterste deel van het gehemelte te slap is. Als de snurker dan op zijn/haar rug ligt, zakt het gehemelte met de huig bijna tegen de keelholte aan. Een ideale situatie voor snurken!

Bij een klein deel gaat het om mensen met overgewicht. Het weke deel van de keelholte is dikker waardoor de adem-weg nauwer wordt. Ook dit veroorzaakt snurken.

Slaap-apneu

Het kan in principe geen kwaad om te snurken. Er zijn tot op heden nog geen aanwijsbare nadelen gevonden.

Het wordt erger als het gehemelte of de tong helemaal tegen de keel zakt, waardoor de luchtweg afgesloten wordt en de ademhaling tot stilstand komt. Direct gevolg hiervan is zuurstofgebrek, en dat is natuurlijk wel ongezond!

Als dit effect langer dan pakweg 10 seconden duurt, spreken we van Apneu.

Mensen die Apneu hebben, zijn geradbraakt in de morgen en hebben overdag extreem veel last van slaperigheid. Gevolgen kunnen zijn dat ze vergeetachtig worden en moeite hebben om zich te concentreren.

Als je echt last hebt van apneu, is het raadzaam om een afspraak met een KNO-arts te maken. Voor al die andere snurkers wordt het tijd om zelf eens actie te ondernemen:

Pleisters, spray en speciale kussens

Op de commerciële markt kun je allerlei hulpmiddelen vinden om het snurken tegen te gaan. Bij de een helpt het, bij de ander heeft het geen effect.

Veel gebruikt zijn de sprays met natuurlijke oliën en vitaminen. Dit zou positief werken op de huig waardoor deze minder trilt.

Ook is het anti-snurk kussen erg populair. Dit kussen doet niks tegen het snurken zelf, maar dwingt je in een bepaalde positie te slapen waardoor de kans op snurken veel kleiner zou worden.

Ook zijn er neus-pleisters. Deze pleisters trekken je neusvleugels omhoog zodat je makkelijker door je neus kunt ademen. Op deze manier adem je minder via je mond en snurk je dus minder.

Pas jezelf aan

Je kunt je slaap- en levensstijl proberen aan te passen zodat het snurken verdwijnt, of in ieder geval minder wordt. Hier even een paar tips:

  • Spierverslappende middelen, dus ook de spieren van je gehemelte, innemen als je binnen twee uur gaat slapen is niet verstandig. Je moet hierbij denken aan alcohol, en ook aan slaapmiddelen.
  • Snurken komt het meeste voor als je op je rug slaapt. Dit komt doordat dan je huig, tong en gehemelte naar beneden zakken. Probeer eens een andere slaaphouding te vinden. Ga bijvoorbeeld op je zij liggen met een kussen achter je rug. Dit voorkomt dat je ’s nachts in een automatisme weer op je rug verder gaat slapen.
  • Als je overgewicht hebt, zijn de wanden van je keelholte dikker en is er minder plaats voor luchtverplaatsing. Denk eens aan afvallen!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.