We eten te weinig vis! | Chiropractie Westland

We eten te weinig vis!

We eten te weinig vis!
Alan Jenks3 september 20120AlgemeenVoeding

Dat het eten van vis erg gezond is, is geen geheim. Toch eten we maar 70 gram per week, wat overeenkomt met één portie vis per twee weken. Jammer, want het eten van vis heeft heel veel voordelen voor de gezondheid. Laten we ze eens op een rijtje zetten!

Ondanks het feit dat de gezondheidsraad al jaren adviseert om meer vis te eten, doen we dat niet. En dat is erg vreemd voor een land wat voor twee derde deel aan zee ligt. Wellicht is de belangrijkste reden dat veel mensen het lastig vinden om vis op een juiste manier klaar te maken. Er zijn op internet heel veel recepten te vinden, ook voor beginners, waarbij je zult zien dat het allemaal best wel meevalt. Ook zijn er veel slanke recepten te vinden, maar kies dan wel voor een magere bereidingsmethode zoals roerbakken in de wok, grillen of bakken in de oven. Belangrijk punt: Het is beter als je de vis niet paneert. Het paneermeel zuigt tijdens het bakken extra veel vet op. Dus even geen kibbeling of makreel!

Magere vis en vette vis

Er zijn grofweg twee soorten vis verkrijgbaar: magere vis en vette vis. Ze zijn alle twee gezond, dus probeer beide soorten tenminste één keer per week te eten.

De vette vis, zoals haring, makreel, zalm, tonijn en forel, is misschien wel de belangrijkste soort omdat deze veel goede vetsoorten bevat. De vetsoorten zorgen ervoor dat je lichaam gezond blijft. Ook zorgen ze voor een juiste verhouding cholesterol en houden ze je bloedvaten schoon.

De magere vis, zoals kabeljauw, schelvis, en heilbot, zitten boordevol proteïnen en weinig calorieën en vet.

Verse vis

Koop je vis altijd zo vers mogelijk! Bij een goede visboer of in de beter geassorteerde supermarkt kun je zien dat de vis vers is en weet je wat je koopt. Bij thuiskomst de vis direct in het koelvak leggen en dezelfde dag nog klaarmaken en opeten. Even een kleine tip bij de bereiding: Om te controleren of de vis gaar is, kun je een mes in het dikke deel van de vis steken. De vis is gaar als het mes er gemakkelijk doorheen gaat en als je ziet dat de vis in losse delen uiteenvalt. Ook de kleur is een goede graadmeter: Goed gebakken vis verliest zijn transparantie en wordt massief wit of roze.

Risico’s

Ondanks alle voordelen van het eten van vis, zijn er ook duidelijke risico’s aan verbonden.  In vis kunnen, met name door de aanhoudende milieuverontreiniging, schadelijke stoffen voorkomen. Hierbij moet je denken aan Toxifeen, Pcb’s en Dioxines. Het is daarom aan te raden om niet méér dan 4 porties vis per week te eten. Dit komt overeen met een gewicht van 600 gram.

Bovendien kan vis besmet raken met Listeria, vooral voor zwangere vrouwen en ouderen een gevaarlijke bacterie.

Dit klinkt allemaal heel ernstig, maar toch is de kans van besmetting te verwaarlozen. In ieder geval wegen de nadelen niet op tegen de grote voordelen.

Ga dus vandaag even bij de visboer langs en laat je adviseren. Zoek eventueel wat aanvullende informatie op het internet en voilà: Je hebt vanavond een heerlijke, gezonde vismaaltijd op tafel!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.