Zit je op de juiste manier? | Chiropractie Westland

Zit je op de juiste manier?

Zit je op de juiste manier?
Alan Jenks30 mei 20120AlgemeenLichaamshouding

Als je op kantoor werkt breng je daar waarschijnlijk minimaal zes of zeven uur per dag zittend door. Voeg hier de uren die je zittend in de auto, tijdens het eten en voor de TV doorbrengt aan toe, en het totaal aantal zittende uren stijgt naar ongeveer tien uur per dag.

Wanneer heb je voor het laatst nagedacht over hoe je zit?

Waarschijnlijk nog nooit, of heel lang geleden. Beloof jezelf dat je jouw zithouding kritisch onder de loep neemt na het lezen van dit artikel. Indien je dit artikel online, zittend leest, bevries je houding dan even en denk eens werkelijk na over hoe je nu eigenlijk zit. Vergelijk jouw zithouding met onderstaande checklist:

Checklist voor de juiste zithouding:

  • Zit met je benen ongekruist en plaats je enkels voor je voeten.
  • Zet beide voeten stevig op de vloer. Zorg voor een voetensteuntje indien je voeten niet tot de vloer reiken.
  • Je knieën dienen zich lager dan je heupen te bevinden en de achterkant van je knieën mag de zitting niet raken.
  • Indien je stoel een aanpasbare rugleuning heeft, pas die dan zo aan dat ze de natuurlijke holling van je rug ondersteunt. Indien je niet beschikt over een rugleuning, vraag je werkgever er één aan te schaffen, of investeer zelf in eentje.
  • Sta ieder uur op en kom in beweging. Onderbreek het zitten, zelfs als je niet kan stoppen met werken. Pleeg telefoontjes in een staande houding of doe de deur van je kantoor op slot en ga een paar minuten op je buik liggen. Verander op zijn minst regelmatig van positie.

Waarom de zithouding zo belangrijk is

Een goede houding is net zo belangrijk voor onze gezondheid op de lange termijn en het voorkomen van aandoeningen als het dagelijks tandenpoetsritueel. En, net als bij tandenpoetsen het geval is, gewoontes die vroeg worden aangeleerd, kunnen later moeilijk zijn om af te leren.

Een goede zithouding vermindert stress en spanning voor onze ligamenten. Ligamenten zijn verantwoordelijk voor het bijeen houden van onze gewrichten. Stress voor de ligamenten zorgt er dus voor dat jouw gewrichten gevoelig zijn voor blessures. Een goede houding vermindert bovendien de vermoeidheid van de spieren. Wanneer spieren efficiënt kunnen werken, verbruiken ze minder energie en worden ze minder snel moe. Abnormale bewegingen of houdingen die dagelijks meerdere keren herhaald worden stimuleren het ontstaan van degeneratieve artritis en gewrichtspijn.

De meeste mensen zullen het ermee eens zijn dat onze houding belangrijk is. Het grootste gedeelte van die zelfde mensen zal echter ook toe moeten geven niet actief over de houding na te denken… het gebeurt gewoon. Doe de komende dagen eens echt je best om over jouw houding na te denken en pauzeer een paar keer per dag om je houding van dat moment te vergelijken met bovenstaande checklist. Er zijn ongeveer dertig gefocuste dagen nodig om met een oude gewoonte te breken of een nieuwe aan te leren. Wanneer je je dus 30 dagen lang op je zithouding concentreert, draag je aanzienlijk bij aan een levenslange gezondheid van pezen, spieren en botten.

Ook nu geldt; voor goede adviezen omtrent een goede stoel of rugleuning kun je je wenden tot elk gewenst lid van ons team.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.