Zonder stress en gewichtstoename de decembermaand door? | Chiropractie Westland

Zonder stress en gewichtstoename de decembermaand door?

Zonder stress en gewichtstoename de decembermaand door?
Alan Jenks12 december 20120AlgemeenStressVoeding

Sinterklaas is net weer het land uit, en dan staan al snel weer de Kerstdagen voor de deur. Om nog maar te zwijgen van oud & nieuw. Decembermaand is de maand van gezelligheid, samenzijn en reflectie. Maar voor velen ook een maand van veel stress  door de zorgen over alle heerlijke verleidingen die niet goed zijn voor je gewicht. Een paar tips over hoe je deze gezellige maand door kunt komen met zo weinig mogelijk stress.

Blijf regelmatig eten, natuurlijk met mate

Het lijkt zo makkelijk: Gister een gigantisch tig)gangendiner genuttigd. Ontzettend gezellig maar heel veel gegeten. Dus vandaag maar een maaltijd overslaan. Na het overslaan van een maaltijd komt de klap later, waardoor je weer meer gaat eten, of allerlei ongezonde tussendoortjes gaat eten. Ook de onregelmatigheid van eten is niet goed voor de beheersing van je gewicht. Hou je gewoon aan het normale eet-ritme en stop met eten als je tevreden bent. Op het moment dat je de knoop van je broek moet losmaken, ben je al te laat.

Beheers je stress

December brengt heel veel stress met zich mee. Cadeautjes regelen, het huis versieren, dinertje hier, dinertje daar, je werk wat in drie weken gedaan moet worden. Om dan nog maar te zwijgen over familieleden over de vloer die je de rest van het jaar nooit ziet. Allemaal stress!

Een lichaam met stress kan niet goed functioneren, dus is het belangrijk om dit zo goed mogelijk te beheersen. Probeer bijvoorbeeld yoga of andere ontspanningstechnieken, ga iedere dag even een half uurtje wandelen, of drink wat meer Ginseng-thee. Vooral deze laatste is een hele goede ondersteuning om stress tegen te gaan.

Voldoende slapen

Tijdens alle feestelijkheden, dinertjes en avondjes stappen kan de hoeveelheid slaap wel eens in de verdrukking komen. Ga, vooral op de hele drukke dagen, in de middag even een power-nap doen van 15-20 minuten. Geen tijd? Maak hier gewoon tijd voor, de ‘verloren’ tijd zal je daarna dubbel en dwars weer inhalen!

Je mag ‘nee’ zeggen!

Ken jezelf met al je prioriteiten en vooral al je beperkingen. Je mag best eens ‘nee’ zeggen tegen een avondje stappen, een dinertje of tegen een toetje. Ook ‘nee’ zeggen tegen bezoek wat je liever niet wilt, voorkomt veel stress en irritatie aan beide zijden.

Blijf gewoon sporten!

Ook al ben je heel erg druk, maak tijd vrij om je normale sporten te beoefenen. Ook al ben je moe en heb je geen zin, sporten is juist een manier om nieuwe energie te krijgen. Hierdoor houd je je concentratieniveau en lichaamsconditie op peil, ondanks alle drukte.

Doe eens wat anders

Met name de tijdens de Kerstdagen ligt de nadruk altijd heel erg op eten en drinken. En ieder jaar zeg je, na twee dagen eten en drinken, dat het allemaal wat te veel was. Je kunt natuurlijk deze traditie eens doorbreken en de focus te leggen op een of meerdere leuke activiteiten zoals een speurtocht, een kerstkrans maken of een aantal uren vrijwilligerswerk doen. Hierdoor eet je veel minder en ben je lichamelijk actief.

Een laatste noot

Dit heeft niets met gewichtstoename of stress te maken, maar belangrijk is het wel:

December is meer dan overdadige maaltijden. Met name de Kerstdagen zijn een periode van reflectie, samenzijn en gezelligheid.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.