• Bezoek ons

    Oranjeplein 37 Maasdijk
  • Openingstijden

    8:00 – 17:00
    Chiropractie Westland Nieuws Baby’s & Kinderen Ochtendstress

    Ochtendstress is een hele slechte start van de dag!

    Er is ook zo veel te doen in de ochtend: Jezelf douchen en aankleden, ontbijt klaarzetten, de kids roepen, en nog eens roepen, en nog eens…. En dan zorgen dat ze op tijd op de fiets stappen. En, oh ja, je moet zelf ook nog je tas pakken en op tijd in de auto zitten. Maat toch eerst even die wasmachine aanzetten, anders hebben de kids morgen niks om aan te trekken. Herkenbaar?

    Ochtendstress is een ontzettend slecht begin van de dag. Niet alleen omdat het dan even extreem druk is, maar het drukt over het algemeen een hele zware stempel op de dag: Als je ochtend wat later bent door alle stress en drukte, hol je de hele dag achter de feiten aan.
    Een ander belangrijk gevolg van ochtendstress is het feit dat je in veel gevallen je eigen ontbijt maar achterwege laat, omdat je simpelweg geen tijd meer hebt. Hoe begrijpelijk ook, maar helemaal fout!

    Niet alleen is het erg vervelend op dat moment, maar daarmee geef je ook een heel slecht voorbeeld voor de kids, als onderdeel van hun opvoeding. Als je in de ochtend continue bezig bent om je kind aan te sporen, 5 x roepen dat ze op moet staan en zich moet haasten, leert je kind om daarop te vertrouwen en gaat uiteindelijk pas wat doen na herhaalde herinneringen. De eigen verantwoordelijkheid is daarin dus ver te zoeken. Als je jezelf, en daarmee je kids, een ochtendroutine aanleert zal de eigen vaardigheid van de kids hierin je uiteindelijk alleen maar ontlasten. Resultaat: Een veel fijner begin van de dag!

    Hoe kun je dit aanpakken?

    Het is voor iedere situatie (gezinssamenstelling en tijd van opstaan) verschillend, maar met de volgende tips kom je waarschijnlijk een heel eind:

    De avond ervoor:

    • Ga, samen met je kids, de volgende dag voorbereiden. Zet alle schooltassen en sporttassen alvast klaar en kijk in hun agenda of ze iets speciaals hebben de volgende dag.
    • Een inkopper, maar wordt vaak vergeten: Maak alvast het ontbijt klaar, dek de tafel.
    • Laat de kinderen hun kleren voor de volgende dag alvast klaarleggen. Dit voorkomt heel veel vragen en gestress in de ochtend.

    De ochtend:

    • Hoe moeilijk het ook is, maar sta een kwartiertje eerder op om je kids voor te zijn. Zorg dat je aangekleed en gedoucht bent op het moment dat je de kinderen wakker maakt.
    • Leer je kids, als onderdeel van de ochtendroutine, om lichten uit te doen, gordijnen te openen en zelf hun bord, beker en bestek in de afwasmachine te zetten.
    • Ieder kind kan een eigen volgorde van handelingen hebben. Dit is om te voorkomen dat de badkamer op een bepaald moment overbezet is, met alle stress van dien.
    • Ga samen met je kids aan tafel zitten, en ontbijt zelf mee. Ook al moet je de boterhammen voor hen smeren, dat kun je aan tafel ook doen. Dit houdt de sfeer ontspannen en rustig waardoor de kinderen meer trek hebben in het ontbijt. Houdt intussen natuurlijk wel de tijd in de gaten, zonder je hierover op te winden. Kinderen gaan vaak protesteren als ze moeten eten onder tijdsdruk, waardoor er weer stress is bij de hele familie.
    • Laat iedereen zijn/haar eigen tas controleren of alles erin zit: boeken, etui, broodtrommeltje, sportkleren, tussendoortje.
    • Als je écht goed bezig wilt zijn, kun je de hele avond- en ochtendroutine in een schema bevatten. Hang dit duidelijk zichtbaar op zodat iedereen weet wat te doen, en vooral wanneer.

    Het klinkt allemaal een beetje als een operatie met militaire discipline, maar met name in de grotere gezinnen is het dat ook!

    0 comments… add one

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Volgende artikel:

    Vorige artikel: